torsdag 27 maj 2010

Mental träning med Karin Ö



Igår kväll var jag på kurs för Karin på Vena dressyrcenter. Många nya insikter har jag idag:-) Workshoppen gick ut på att att främst scanna sigsjälv för att bättre förstå hur man fungerar i olika situationer och identifiera sina olika mentala tillstånd. Till att börja med talade hon en del om ledarskap, både vad gäller hästar och människor. Det handlar om förtroende tillit, och respekt. Som ledare ska du "förtjäna ditt ledarskap" och se vad varje enskild individ behöver för att de ska känna dessa tre saker.
Skillnaden mellan hästar och människor är att hästarna är direkta och ger dig ett omedelbart svar. På jobbet kanske dt tar 4 veckor innan du på omväg får reda på att du inte är "godkänd" av någon. Själv tycker jag denna diskussionen är oerhört intressant då jag inte upplever migsjälv som en ledartyp i andra sammanhang än just med hästar eller när jag går in i rollen som exempelvis tränare. Man kan lätt identifiera "ledartyper" i sin omgivning och fundera över vilka av dem jag kan tänka mig att vilja följa? Vilken typ av ledare behöver jag? Igentligen är det ju ledaren som ska fråga sig hur ska jag vinna denna personens tillit och respekt? VAD BEHÖVER DEN? Detsamma gäller hästarna, de är olika precis som vi. Vissa tuffa, vissa ängsliga, andra lugna. Vilket tillstånd ska vi gå in i för att leda dessa olika typer?

Ett exempel är lille Eddie, han är just nu lite ängslig av alla nya situationer och behöver då mycket trygghet för att sakta våga mer och mer utanför hans komfortzon. Han måste lita på sin ledare. Han måste bli hjälpt när det är farligt.

Kursen handlade sen om hur vi lagrar känslominnen i vår minnesbank. Kan vi leta upp rätt minnen? Plocka fram rätt minne till varje ny situation när vi står inför en utmaning? Hästar är otroligt emotionella, för att nå dem behöver vi kunna visualisera och använda vår högra hjärnhalva. När vi visualiserar kopplas bägge hjärnhalvor ihop. Känslor med analytiskt tänkande.

Detta är otroligt intressant. TÄNK ALLTID PÅ BÄSTA MÖJLIGA SCENARIO. Skaffa dig rätt målblid för varje situation. Se dig själv klara av situationen galant. Hur känns det då? Vilka känslor har jag i kroppen när jag är som bäst? Samlad? Lustfylld? Glad? Lugn? Det är olika för alla. Nu hinner jag inte skriva mer men jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst.
Ha en bra dag nu!

2 kommentarer:

  1. Ja verkligen! Man kan styra sitt liv mycket mer än man tror! Välja tankar/känslor som man behöver för att nå sin målbild.:-)

    SvaraRadera

Bloggintresserade