måndag 3 maj 2010

Fråga och svar

Detta skriver en läsare, jag har försökt svara här:

”Det är så att jag har ett 8 årigt sto som jag precis har debuterat msv med. Jag tror aldrig att jag har suttit på en så arbetsvillig och trevlig häst någon gång som oftast bara frågar mig vad jag vill, men jag är också väldigt noga med att ha henne lösgjord och vänta på mina signaler. Problemet är nu att hon börjar bli lite väl stark och i bra kondition att hon i början av passet bara vill ånga på i ett eget tempo och så fort jag ska ta en halvhalt eller göra en övergång så vill hon inte ta tygelhjälpen och säteshjälpen utan reagerar emellanåt (inte varje gång) med att bokstavligen köra upp huvudet och galoppera(dock sakta) fram några meter till sargen där det tar stopp och jag lugnt styr ut henne på volten igen. ”

SVAR:
För att komma tillrätta med överskottsenergin skulle jag rekommendera att du longerar henne (inspänd) innan du rider. Det är ett bra sätt att få bort det värsta myrorna i brallan. Gör mycket trav-galopp övergångar så har du en hel del gratis innan du ska sitta upp.

Att hon kör upp huvudet och springer brukar vara ett tecken på en protest/flykt från din hand och /eller obehaget av att tappa balansen, alternativt ren olydnad. Det kan också bero på felaktig sadel. Har du kollat nyligen?? Kolla då särskillt att den inte trycker uppe vid manke/bogblad. Om hon musklat sig mycket sista tiden kan hon ha "växt ur" sin sadel.

Frågorna du bör ställa rent ridmässigt är;

Rider du med ett stadigt stöd på tygeln? Har du rätt handställning så att du kan ge en tygelhjälp enbart genom att vrida in handleden UTAN att öppna handen? Om Du rider med mycket stöd och har en sviktande handled så kan problemet i stället vara balansen.

Hästar som springer som du beskriver brukar ha en känslig mun, men när de springer kan det också bero på att hästen upplever att den tappar balansen och vill då fly från obehaget. De mest känsliga hästarna är också de som kan bli mest okänsliga. Jag skulle tro att det är en kombination av mun/balans eftersom du säger att hon gör det du gör halvhalten. Vad har du för bett? Kan du byta till ett mindre skarpt med större ringar? Gummi? Tänk på att inte ha ett för smalt bett trots att hon känns stark ibland.

Det du då måste göra är att helt komma bort ifrån att rida med tygelhjälper och istället börja använda dig av din vikt. För att det ska fungera måste hon gå i en ganska djup form och du behöver ha en mycket stadig kontakt med tygeln. Tänk dig att du vill ha samma stöd hela tiden oavsett vad hon gör med huvudet. Öva från skritt att du sätter igång henne i trav för att sen sakta av till skritt igen. Trava alltså bara ett par steg. Håll henne ställd på en stor volt och bryt av med yttertygel + vikthjälp. mjukna. Gör detta tills du kan bryta av helt utan förhållning på tygeln. Men ge efter med både tygel och säte när hon skrittar. Fortsätt sedan och gör tempoväxlingar på detta sätt. Lägg in skritt övergång när du behöver. Var också noga att styra henne med vikthjälper och aldrig "hamna" i innertygeln.


Hon vill även gärna förböja sig i vänservarvet och skjuta ut bogen( hennes svåra varv), och det brukar inte vara några problem och att ta ett tag på yttertygeln och trycka till med ytterskänklen så att hon rätar upp sig men eftersom hon är lite väl taggad just nu så blir hon irriterad när jag ska räta upp henne, och gör jag det några ggr i sträck och ber henna att ta mina hjälper så åker huvudet upp igen. ”

SVAR:
Hon är ju ram-sned som i stort alla hästar. Tänk på att du ska räta upp henne med diagonala hjälper. Dvs räta in framdelen på bakdelens spår. dvs. vill hon ligga/hänga sig på högertygeln och skjuta ut den bogen då driva henne med höger skänkel diagonalt till vänster tygel så att du får ett jämt stöd på bägge tyglar. Det går aldrig att korrigera snedhet framifrån dvs med en tygelhjälp. Tänk på att du måste driva henne till stödet i stället för att "ta stöd". När du skriver att du driver med ytterskänkel så måste det alltså din innertygel finnas där för henne och erbjuda stöd. Din yttre tygel får du här understödja din ytterskänkel med genom att eventuellt leda något utåt med. Du kan också ställe henne några steg utåt med målet att hon ska söka stödet i innertygeln. Anledningen till att hästen skjuter ut bogen är för att hon inte spårar, dvs inte bjuder jämt med bägge bakben. Därav korrigeringen med skänklar istället för tyglar.

Rid henne mycket på raka spår för att kontrollera att du får ha jämt stöd på bägge tyglar. Korrigera henne alltså med en skänkel till en diagonal tygel, vänster skänkel till höger tygel eller höger till vänster. Var också jätte noga med att du sitter i jämnvikt. Be någon annan kontrollera och titta ofta i spegeln. Använd dig gärna av ledande tygleltag som EJ verkar bakåt för att leda bogarna på bakdelens spår.

”Där är inget fel i hennes mun eller någon annanstans utan jag känner att hon är mentalt frusterad (pigg och vill gå framåt mer än vad jag vill) för när hon har släppt detta efter 45 min väldigt lång uppvärmning och hon är lösgjord så är hon tillbaks till sitt vanliga lydiga trevliga jag men innan dess är det hemskt. Detta har kommit nu och jag har inte ändrat någonting i ridningen, jag börjar alltid med ett ganska lång uppvärmingspass i skritt, där jag ändrar takt, tempo och lite sidförande mm sen börjar jag alltid på stora volten i trav och gör mkt övergångar, leker med takt, tempo även där och byter varv mycket och en del sidförande och sen likadant i galoppen och lägger in en del förvänd galopp och sidvärtes när hon lyssnar bra o känns mentalt avslappnad.”

SVAR:
Ditt upplägg låter bra tycker jag. Att hon blir bra efter så lång tid är nog för att hon blir trött då. Så testa att longera henne och kontrollera rakriktingen och att inverka så mycket du kan med vikthjälper.
Fokusera uppvärmningen på att hon ska vänta på dig. Du kan också överdriva efetrgiften när hon väntar genom att ge efter överdrivet på bägge tyglar och klappa henne på halsen med bägge händer.
Det kan kännas orealistisk på pigga hästar, men det fungerar ofta att bryta mönstret. När de har satt i system att springa och att det alltid kommer en handbroms...
överös med beröm när hon väntar så att hon förstår att det är då hon är en duktig häst.

”Det ända som triggar igång henne är galoppombytena som vi precis har befäst och hon tycker det är väldigt skoj speciellt nu när hon vet vad hon ska, så vill ”madam” gärna göra dem själv på diagonalen men det är ju ett annat problemJ men efter hundra övergångar, halter, enkla byten så brukar det också lösa sig! Men problemet med att hon vill gå fram så mycket i början och reagera som hon gör med huvudet för hon inte vill ta min halvhalt kvarstår och jag vet inte hur jag ska lösa det. Jag tävlar ganska mycket men det känns inte så kul att åka iväg med henne på utomhustävlingarna och rida när hon gör som hon gör. ”

SVAR:
Ja- bytena har en tendens att trigga igång dom ;-) Jag har en likandan hemma... Men du gör helt rätt med övergångar etc. Försök att lägga fokuset på att hon är duktig häst när hon galopperar lugnt, att det är DET som är det bästa man kan göra. Det enda konkreta råd jag kan ge dig är att lägga henne lägre i formen och göra halvhalterna mer "utan tygel hjälp". Gör små avstämningar hela tiden och låt henne inte "rinna iväg" Kanske mindre tempoväxlingar och istället för att göra halt kanske du ska bryta av till skritt och tänka mer att gångarterna ska gå i varandra. Ge henne uppgifter hela tiden så att hon aldrig "har tid" att dra iväg. Var otroligt noga när du rider och konsekvent. Du bestämmer över varje steg. Hon får inte utnyttja ”kryphålen” du måste hela tiden ge henne en uppgift. Ett annat råd är att lägga in skrittpauser ofta, både för hennes och din egen skull. Utnyttja pausen att göra en ny plan.

Berätta gärna mer om hur det går eller om det var något jag skrivit som du tycker jag borde utveckla!
Lycka till!

1 kommentar:

  1. Hej igen. Jag vill sammanfatta lite. Hennes beteende kan bero på följande:

    -fel i utrustning ( sadel som rycker vid manken, eller för smalt bett)
    -Att hon har ont (om hon är väldigt sne kan det vara läge att kolla muskelaturen, stretching, akupunktur osv) Kolla särskillt höger höft och vänster bogblad.
    -Överskottsenergi/ dominans (som du beskriver henne så är inte det så troligt heller)
    -Överskottsenergi pga för mycket mat. (kan du ändra till mindre energigiva)
    -Inverkan (som du beskriver din ridning så tror jag jag inte att det är fallet, men snarare har med hur du snabbt korrigerar henne så att eftergifter dominerar, och hela tiden rakriktar henne i det lösgörande arbetet)

    SvaraRadera

Bloggintresserade