onsdag 10 mars 2010

Tankar om hästutbildning

Varför är det så många som hoppar över det lösgörande arbeter i utbildningsskalan här i Sverige? Jag tror det är okunskap... men så trist för hästarna, vi har så jäkla brådis att läsa oss alla "svåra" rörelser så att vi kan tävla sen så vi har tappat bort meningen, vad som är viktigt och vad dressyr handlar om. Det blir helt plötsligt ett bekräftelsebehov att vi till varje pris ska tävla så högt som möjligt. Problemet är bara att vi inte kommer dit om vi inte fokuserat på rätt saker. I vissa unika fall kan det gå kortsiktigt med en "rätt grundutbildad häst. Här följer lite kom ihåg från vår Bibel ridhandboken...

"Alla hästar måste, oavsett vad de ska användas till leva upp till kriterierna i utbildningsskalan för att kunna reagera lydigt, avspänt och harmoniskt på ryttarens hjälper".

"Målet med hela utbildingen är genomsläpplighet. Genomsläppligheten blir större, ju längre man kommit med de övriga utbildningsmålen"

(lägg särskillt märke till var målet var: Genomsläpplighet!!! Inte någon viss tävlingsklass...)

"Hästen har kommit till lösgjordhet när den är beredd att sträcka halsen framåt- nedåt i alla gångarter. En lösgjord häst bjuder framåt med god ryggverksamhet i naturliga taktmässiga rörelser som inte är överilade. Ryttaren kommer tilldrivning och kan sitta mjukt och följsamt"

Det finns massa mer bra komihåg i boken men jag hinner inte nu... måste jobba...
Ha en bra dag allihopa därute!

1 kommentar:

  1. Håller helt med! Är för första gången medryttare nu och har gått på ridskola tidigare, men när det gäller lösgjordhet och övrig träningslära får man aldrig lära sig det på ridskolorna. Man gör bara en hel del övningar utan att eleverna får förstå varför och jag får nu läsa mig till och har precis börjar förstå det hela. Det är ett sådant enormt glapp mellan att rida på ridskolan och ha ansvar för en egen häst som verkligen behöver fyllas. Jag har länge velat lära mig det "basic" som man aldrig fick, men vill inte heller göra fel för hästens skull. Några tips på bra böcker o dyl.? Jag är en ganska ovan ryttare nu, eftersom jag inte ridit på ett tag, men det kommer nog tillbaka.

    SvaraRadera

Bloggintresserade