onsdag 10 mars 2010

Dagens pass

Idag förstod jag varför jag håller på med det här krävande och kostsamma intresset. Det är fanemej terapi och balsam för själen.
Wille var fantastisk idag och jag var också fantastisk (får man säga så?) Jag jämför alltså med mig själv, jag var alltså så fantastisk jag kunde inom min förmåga så att säga. Förra inlägget handlade ju om att man skulle klappa sig på huvudet lite oftare så det är det jag gör. Hmm varför ursäktar jag mig? Jävla jante Sverige, så - det gick bra i alla fall.

Vi hade KUL!!!! Det är ju faktiskt det som är viktigast, så är det för mig i allafall.
Jag tror faktiskt jag satt med ett stort smile hela passet idag. Wille var minst lika glad, frustade och kämpade allt vad han kunde.

Är det något jag lyckats med honom så är det att locka fram arbetsglädje! (förutom bra gener då) Med Wille får man så mycket ridglädje! Inte är vi på någon särskild nivå men det har ingen betydelse, för jag har ju aldrig ridit honom kontinuerligt sedan han var typ 4!
Så här lade jag upp passet idag.

Mellanskritt med vändningar endast för vikten med små tempoväxlingar. Övade min andning och avslappning förfining av vikthjälperna lång hals växelvisdrivning och sug i handen. - är det någon häst man kan rida med vikthjälper så är det Wille!
Sen travade vi runt i Ca 10 min i joggtempo lite små skillnander i tempo, lång hals med bra bjud. Innanför spåret och olika stora böjda linjer. Lite snett igenom för att kotrollera på fristående linjer att jag fick lika mycket sug i bägge tyglar.
Efter det blev det galopp. jogg galopp längs fyrkanten lite innanför spåret. Fältsist. Eftersom jag vill få igång så mycket rygg verksamhet som möjligt på Wille. Mjuka tempoväxlingar med fous på ryggen och stora runda språng. Byte av varv ofta.

Efter det skrittpaus. Så nu har jag lösgjort hästen och gympat- Nu är vi varma för att börja arbeta.
Skritt igen, skänkelvikning på volten, något inåtställd fina fina hjälper, målet är att lösgöra men samtidigt snabba upp bakbenen. Växlingar från skänkelvikning, framdelsvändning skänkelvikning. Fokus på komunikation och dans! Otroligt effektivt på Wille!! Sen In i trav övergångar, skritt två steg ett steg inget steg. (halvhalt) Skolor, snabba förändringar. öppna förvänd sluta innanför spåret, sluta på kort diagonal några steg öppna förtsätta i sluta , räta upp volt åt fel håll fortsätta i sluta åt andra hållet. Sen trav ökning tillbaka två steg skritt , ett steg osv.
Men wille vill jag träna mycket styrka och snabbhet. Han har lätt att skjuta på och bli lång, därför vill jag lura honom in i samling genom intervaller men samtidigt känna att jag kan rida fram när som helst med ett jäkla tryck.
Sen varvade jag med galopparbete, Skolor tempoväxlingar vändingar och arbetspiruetter. Det var sååå kul.
Sen avslutade vi med att jogga i lite lägre form. Glada och nöjda båda två med dagens pass efter utbildningsskalan!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade