lördag 27 mars 2010

Quick fix

Det finns inga genvägar. That´s it. Inte inom något område igentligen. Har du inte förstått grundprinciperna med mattematik kanske du inte blir någon bra doktor i ämnet. Har du inte förstått grunden så kommer det tillbaka och biter dig i arslet... Förr eller senare faller du dit, är det inte i galoppombytena så kanske det blir i skador, felbelastning eller ännu senare i den högre graden av samling. Kanske kan du trockla dig till svåra klasser, men någonstans kommer det att knyta sig om du fuskat dig fram.

Ändå så tror många att bara de har en riktigt fin häst så kan de lära den allt och rida som på tv. Men det räcker inte med att vara en ryttartalang. Det krävs hårt arbete, massvis med hästar och timmar i sadeln samt KVALIFICERAD träning. Tränar du väldigt mycket på fel sätt kommer du inte få några mer resultat än att din häst går sönder. Tyvärr finns det massvis av tränare som inte förstått innebörden av utbildningsskalan. Att bli en skicklig ryttare kräver att du behärskar ridkonstens principer. Att inse att man som ryttare är en idrottsman och att det kräver total kroppsmedvetenhet.

Tänk dig att du får rida Totilas... det ser ju så lätt ut, vilken häst... Men man ska inte luras det kräver en så skicklighet och TOTAL kontroll och följsamhet så det kan man knappt föreställa sig. Hade Totilas varit hos en "vanlig dressyrryttare" hade han förmodligen varit ett monster och dessutom halt. Att rida en känslig häst med mycket rörelse är svårt. Att utveckla en talang som totilas krävs det ett proffs som suttit och gjort alla sina misstag. Någon som förstått hemligheten bakom ridkonst och att det aldrig går att fuska.

Ridkonst handlar nämligen inte om att trycka in en bog som vill falla ut eller att få hästen att lyda och foga sig. Ridkonst handlar om att inse att allt är ditt fel. Trycker hästen ut en bog finns det en orsak till det. Hänger hästen i din hand finns det också en orsak. Jag säger bara en sak: UTBILDNINGSKALAN

Innan vi ens börjar med utbildningsskalan skall ryttaren ha full koll på sin passiva sits och även ha klart för sig vad inverkan handlar om. (VIKThjälper, alla olika tygeltag och hur de påverkar hästen, diagonala och samsidiga hjälper, samt hur och vilken del av benen man driver med och när.)

Den grundläggande fasen med 1.takt-2.lösgjordhet-3.stöd är så viktig att jag inte finner ord. Varje ridpass skall starta med detta, ordningen lösgjordhet och stöd kan man kasta om beroende på häst/ryttare.
I ekipage i lätt klass nivå (till LA6) Borde 50%-100% av passet handla om detta. För ekipage på svår klass nivå borde 25-50%
av passet handla om detta. Nu generaliserar jag grovt men bara för att poängtera hur viktigt det är!
Hur kontrollerar jag att detta fungerar så att jag kan gå vidare???

-Jo, jag kollar att jag kan ändra formen på hästen dvs att den söker sig framåt-nedåt på bettet när jag visar den det. Att den villigt bjuder framåt och likaså väntar på mig. (gasen-bromsen-vändande hjälper) Öronen guppar i sidled och hästen frustar och är nöjd "i min bubbla". Kan du inte ändra formen på hästen så FÅR du inte gå vidare.
Detta ÄR svårt. Men lyckas du med detta har du kommit längre än du tror.

Man startar alltså aldrig ett ridpass med öppna oavsett om man rider på Grand Prix nivå! Det är en samlande rörelse!!! Att samla en häst som inte är lösgjord är i många fall förenat med smärta för hästen!! Därför kommer samling sist (nr.6)

Nästa fas handlar om utveckling av påskjutet dvs. 2.lösgjordhet 3.stöd 4.rakriktning 5.schvung inom denna fas kan man också kasta om ordningen så länge den grundläggande fasen är på plats. Men man kan alltså inte utveckla schvung eller rakrikta en häst som inte är lösgjord. Man kan rakställa hästen utan att den är lösgjord men aldrig rakrikta.

När hästen sen känns liksidig och bjuder jämt med båda bakben in i mina båda tyglar och jag har stenkoll på bakdel och framdel. Kan jag gå vidare med utveckling av bärigheten 5. schvung 6. samling. Även dessa kan du kasta om.
Genom samlande rörelser kommer hästen att förlägga mer vikt på sina bakben och vinkla dess leder. Detta skall inte vara förenat med tvång och negativ stress utan vi ska successivt kräva mer och mer av hästen efter dess förmåga.
mål: GENOMSLÄPPLIGHET.


Jag vill också tillägga att man under passet kanske flera gånger måste återgå till grundläggande fasen om man stöter på motstånd. Det är det som kallas ryttarkänsla. Att veta exakt vart roten till det onda är och vad man kan göra åt det.
Varför tar inte hästen min vänsterskänkel?? hmmm kan det vara så att jag sitter för mycket till vänster och hästen "ramlar" dit och omöjligt kan flytta sig från min vänsterskänkel??? Jo -precis så kan det vara... Varför hänger min häst i högertygeln? Kan det vara så att jag erbjuder den något att hänga i, är för långsam i min hand och inte driver upp den mot min vänster tygel?
hmmm, börja ställ dig själv frågor!!!!!!
Lycka till är ute, detta är den sanna vägen!
KÖP RIDHANDBOKEN 1 & 2 och skaffa dig en tränare som undervisar enligt utbildningsskalan!!!

2 kommentarer:

Bloggintresserade