fredag 5 mars 2010

Övningar utan häst- för lydiga ryttare

Att rida handlar om kroppskontroll och koordination. Att samordna olika delar av kroppen oberoende av varandra.
Jag tycker att rida många gånger kan liknas vid att dansa. Takt rytm, följsamhet, samarbete, fokus, flow...

Sen är ju balans en förutsättning. Träna din balans på alla sätt du kan utan häst, har inte så många övningar att ta till men är tacksam för tips nedan om någon har något bra!

Dansa är bra, men framörallt att kunna rulla höfterna (!) Nu: stäng in dig så att ingen ser: Böj knäna och skjut bäckenet fram och tillbaka. Håll kroppen helt still. (så följer vi sadeln till häst sen) Jag vill lägga vikt vid ordet följer snarare än att forcera rörelsen (till häst alltså) nu kan ni jucka så mycket ni vill haha.
Sen rulla runt höger höft respektive vänster höft.

Viktträning: Sätt dig på dina händer, känn sittbenen. Ändra din balans- luta lite framåt, och lite bak. prova även att lägg huvudet på sne. Det gör skitont. Eller hur! Ju längre överkropp du har ju större hävstång effekt blir det. Man förstår då att det är så gött för hästens rygg när vi trycker sittbenen i ryggen på dem.

Till sist: Min favoritövning, nu kan du gå ut från det låsta rummet för du behöver en medhjälpare. Du behöver även ett par tyglar eller någon form av snöre/rep. Den ene personen agerar hästmun (med händerna alltså!) Din stackars medhjälpare behöver alltså INTE ha snöret i munnen. Den andra "ryttar hand". Hästmunnen skall gå långsamt fram och tillbaka precis som när hästen rör sig.(ni står alltså vända mot varandra med tygelfattning) Öva då på att ha jämnt tryck i handen hela tiden. Testa sen med en "glappig tygel" -inte så gött. Testa att rycka... sjuuuukt obehagligt. Så får man sig en funderare....

Jag har dragit den här liknelsen förr men jag gör det igen ifall någon har missat (citat Traudi med viss modifikation)
Om du skulle dansa skulle du vilja att det var en orytmisk person du inte respekterar som dessutom blir irriterad och läxar upp dig? Fyf-n alltså ge f-n i mina dancemooves skulle jag säga. Men jag skulle nog inte vara "en lydig dressyrhäst" heller...

8 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag brukar träna balansen genom att stå upp på bussen till och från stallet. Med alla galna busschaufförer är det en perfekt övning...hihi :))
    Tack för bra tips!

    Jenny
    www.foderbloggen.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Toppen -så fick vi ett balans-tips! Jag har också hört att pilates"bollar" ska vara bra. Men då måste man ju engagera sig och köpa en, bättre att hitta bra "vardags övningar" som du precis nämnde... Tack för det!

    SvaraRadera
  3. För att skryta lite extra så har jag faktiskt även köpt en pilatesboll.....dock har jag inte börjat använda den än ;) Men jag köpte den faktiskt i syfte att just träna upp min balans, eller rättare sagt min bålmuskulatur. I boken "Spänst och harmoni i ryttarens sits" finns lite tips för hur man kan träna upp bålstabiliteten. Det handlar ju så mycket om att ha en bra atletisk hållning, i alla lägen, och det är minsann inte det lättaste. Man har ju en viss tendens att säcka ihop mellan varven ;)

    SvaraRadera
  4. Hej Jenny! Va duktig och ambitiös du är! Som köpt en boll, en bra start i alla fall! Precis som du skriver är bålstabilitet SUPER viktigt! En stark muskulatur kring mage och rygg så att vi istället får rörelsen i höften.
    Man kan tänka att man har en snörd korsett på sig när man rider om man börjar säcka ihop. Blir nyfiken på boken... står det vilka övningar man ska göra med bollen också?

    SvaraRadera
  5. Tja, ambitiös är jag visserligen men tyvärr har jag fortfarande inte börjat använda bollen...hihi. Dock så känner jag att jag behöver lite mer övningar för att känna mig motiverad. I boken finns vissa övningar med bollen och vissa på marken (som tex. plankan) för att öva upp bålstabiliteten. Men tyvärr tycker jag inte att det är tillräckligt. Men i vilket fall som helst så är det en bra bok med mycket smickrande och inspirerande bilder. Man blir sugen på att träna bara man tittar i den :) Jag sökte efter den på bokfynd.nu och fick då det bästa priset på den. Typ halva priset mot vad det är i bokhandeln. Litet tips bara :)

    Ha de bra!

    Jenny

    SvaraRadera
  6. Jag har köpt en bok på nätet, från idrottsbokhandeln, som heter "Ryttare är idrottare". Den är skriven av Ulf Johansson och i den finns övningar för att förbättra sin, balans, styrka, smidighet och kondition. Det finns flera bra övningar för dig som gillar att arbeta med en pilatesboll. Den finns även att låna på biblioteket, iallafall i Göteborg.

    SvaraRadera
  7. Har också läst "spänst och harmoni i ryttarens sits och den är sjukt inspirerande och får en att vilja ta tag i det där med träning på marken också! Kääpte den på en börjes tingsryd :)

    SvaraRadera

Bloggintresserade