onsdag 26 januari 2011

Svar till Sara!

Hej Sara! Jag ska försöka besvara din fråga här i din text.

Hej och hå, nu vet jag inte om den här kommentaren passar så bra in på det här inlägget men jag visste inte riktigt var jag skulle skriva annars. Jag har läst din blogg och tycker att den är jättebra och intressant. KUL!

Jag har ett litet problem med min häst och tänkte att du kanske kunde försöka hjälpa mig (så gott det går genom en text). När jag rider så försöker jag alltid ha "så lite" i handen som möjligt.
Det är en fin tanke, men faktum är "för lite kontakt" är lika fel som "för mycket kontakt" Din känsla ska inte vara att hästen lägger sitt huvud i dina händer men inte heller att den undviker ditt stöd och din hand.


Jag har även börjat träna utan att använda tyglarna alls, att min häst ska stanna och backa osv utan att jag tar något och bara använder sitsen.

Det är jättebra att träna så emellanåt för att kunna styra för vikten men du måste och kunna rida henne med stöd om du ska kunna påverka henne mer.

Problemet är att hon ofta drar fram huvudet så att hon liksom hänger i bettet.
Det är ett balansproblem i kombination med att hon inte är nöjd med din hand, förmodligen är hon känslig i munnen men försöker försvara sig.

Hon gör det till och med när jag inte tar i henne. Hon är rädd för handen och att den "snart kan komma"

Jag vet inte varför hon gör så för hon är väldigt känslig i munnen i övrigt och jag tycker att det borde vara ganska obehagligt för henne när hon gör så.

Ja det tänkte jag att hon är som jag skrev ovan utan att ha läst detta, det är en försvarsmekanism och helt naturligt beteende.

Det är ju inte så att hon drar mig ur sadeln eller så men hon blir hängande. Vad tycker du att jag ska göra? Kan det bero på dålig balans, att hon vill ha stöd?

Du svarade just på frågan själv! Precis så är det 1. hon hittar inte sin balans med en ryttare på ryggen. 2. Hon vill inte ha några överaskningar i form av glappande tygel, hon vill ha ett konstant stöd!!


MITT FÖRSLAG:
Denna ordningen måste du lösa problemet i.
1. Din balans. Du måste sitta i helt i balans så att du kan följa alla rörelser utan att störa henne, att du är helt avspänd.
2. när du har en balanserad sits finns det förutsättningar för att han en följsam hand.
Du skall erbjuda ett konstant stöd som följer med henne när hon rör sitt huvud, det vill säga, hon ska ha samma tryck i bettet oavsett vad hon gör med huvudet. skakar hon på huvudet så följer du med i det. Strunta i var hon har sitt huvudet efter en stund kommer hon märka att hon inte får några övveraskningar och att du är där hela tiden som en trygghet för henne.
Som en hand man kan hålla i genom en mörk skog.

3. När hon accepterar din hand och vågar slappna av ser du till att lägga henne i rätt takt så att hon bär sitt huvud, vill hon ligga lite "för mycket i stödet" så bry dig inte så mycket utan ge efter lite mjukt och driv henne istället framåt och "tänk" med handen i riktning mot bettet. Behåll avspändheten och följsamheten i armarna hela tiden.

Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för svaret! Det låter riktigt! Ska försöka jobba på det så som du beskrev :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Ursäkta att det är lite dåligt med uppdateringar. Snart kommer fler inlägg!

    SvaraRadera
  3. Sökte på dressyrbloggar och hamnade här. Kul! Ska bli intressant att följa din blogg. Välkommen till mig!

    SvaraRadera

Bloggintresserade