måndag 17 januari 2011

ATT VÄNDA

Det finns lite olika sätt att vända en häst, men jag tänker klargöra de vändande hjälperna enligt klassisk ridlära.

VIKTEN är helt klart nr ett. Har du hästen i balans kan du vända den enbart för vikten. Ju mer hästen sen bår i bärighet och balans ju mndre av övriga hjälper behöver vi.
Hur vänder man för vikten? Det är inte så komplicerat. Du ska helt enkelt vrida din kropp i rörelseriktningen så mycket som du vill att hästen ska vända. Det viktiga här är att undvika att luta sig, eftersom man då tappar balansen och ofta hamnar heltokigt.
Utan med bibehållen bålstabilitet endast vrida om så att din ytter-axel kommer runt. Vikten ska du känna i din inre stygbygel, och innerhöft skall skjutas fram. Dina axlar och hästens axlar ska få samma vinkel precis som dina och hästens höfter.

Tygelhjälper innertygel LEDER och visar vägen INÅT (EJ BAKÅT) och avslutar med att gå framåt mot hästens mun (eftergift). Det ledande tygeltaget måste utföras med känsla och en levande hand så att hästen inte upplever det obehagligt. När hästen följer får den en eftergift. Ytertygel reglerar hur mycket halsböjning jag vill ha. Dvs den ska tillåta och följa med. Vara eftergiven men ändå tillåta ytter-fram att komma runt.

Skänkelhjälper Ytterskänkel driver på ytterbak som ska ta ett stort steg runt, till den ledande innertygeln. Innerskänkel driver på innerbak ur vändningen. Man driver hela tiden till en tygelhjälp. En hjälp fungerar aldrig ensam utan i samverkan.

Vändning till höger 90 grader:
Vrid kroppen, inner höft fram, ytteraxel fram. Ytterskänkel driver till mjukt med känsla visa vägen med ledande inner tygel som snabbt går FRAM när hästen följer.

7 kommentarer:

  1. Det är verkligen jättesvårt att vända med i rörelsen utan att själv falla inåt och luta sig. Jag brukar försöka att "tänka mig kvar" lite på yttersidan i en vändning för att inte tippa över. Då behåller jag också kontrollen över yttersidan och kontakten med ytterskänkeln mot hästen (om du förstår hur jag menar). Jag har också problem med att det gärna blir lite för mycket eller för stora ledande tygeltag och då faller baken ut givetvis. Har du några "knep" man kan tänka på så får du gärna dela med dig.

    SvaraRadera
  2. Hej RackeMarie.
    Som jag skriver ska du komma åt vridningen i din kropp så att du har kontakt med bägge sittben i sadeln. Har du den känslan kommer du inte tippa någonstans, du måste följa hästen i rörelsen. Att skjuta fram inner höft men fortfarande ha kontakt med ditt yttre sittben. Att ha kontroll över yttersidan i vändningen kan få negativa konsekvenser och hästen kan känna sig låst och tappa balansen. Fokusera istället på att ta med hästen i vändningen , spänna av och komma ner i inner stigbygel!
    Ett korrekt ledande tygeltag kommer inte göra att baken faller ut. Det kan vara hur stort som helst så länge bettringen går inåt och inte bakåt. Leder du det minsta bakåtsträvande bromsar du ytterbak och hästen rätar ut sig genom att gå ut med baken.

    Knepet är att leda inåt -framåt med eftergift. Problemet med de ledande tygeltagen är många blir stumma och backar med handen när de ska gå framåt. Tänk "visa vägen-eftergift" Var helt avspänd och sök svaren hos hästen hela tiden.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Tack, tack. Nu ska här övas vändningar med fokus på följsamhet och koncentration på sittbenen. Tror att jag som ryttare lätt låser mig och blir stum i handen. Ska tänka in vägvisaren i handen.

    SvaraRadera
  4. Kanon! Man kan också vända mindre vändningar där man tänker balans i varje steg och att man är precis "i" rörelsen. Att känna bägge sittben, kontakt med bägge stigbyblar men bara vrider runt sin egen axel och skjuter fram inner höft. Man bibehåller då stabiliteten i bålen men vikten hamnar mer på det inre sittbenet. Att ha känslan att man sitter på bakbenen och visar vägen för bogarna.

    Felet som jag menade med yttersidan är att man ofta blir låst så att inte ytterbog kan komma runt och ytter fram inte kan ta ett stort steg. Då välter hästen istället inåt. Däremot erbjuder man ett fjädrande stöd på yttertygeln och driver med ytterskänkel.

    En jättebra övning för att hitta balans och känna att man kan styra enbart för vikten och vridningen är att rida med bägge tyglar i ytterhanden och styra runt för vikten. Då kan man få sig en aha-upplevelse!

    SvaraRadera
  5. Hej, sitter bara framför datorn nu och försöker tänka mig hur man gör egentligen. Är med om att vrida axlarna, men att skjuta fram inner höft? När jag sitter på min stol blir det som att vrida bäckenet åt motsatt håll.... Är jag riktigt korkad nu, för jag tycker det borde vara ytter höft som går med? Eller kan du förklara på något annat sätt? Måste prova detta till häst imorgon :-S
    Mona

    SvaraRadera
  6. Hej anonym. Det är precis så konstigt som det låter fast igentligen ganska logiskt. Om du tänker hur hästen ser ut uppifrån sett på ett voltspår... så ska du och hästen ha samma "vinkel" på era höfter och samma vinkel på era axlar/ skuldror. På så sätt hamnar man i jämnvikt med hästen i vändningen, innerskänkel hamnar något fram innersittben belastas mer osv. Är du med?

    SvaraRadera
  7. Hej. Nu har jag provat att skjuta fram inner höft vilket jag inte har gjort innan. Det blev ju lättare att trampa ner i inner stigbygel (vilket tränare ofta säger till mig att göra...)men samtidigt blev det lätt så att jag vek mig i sidan. Nu överdrev jag nog bara för att prova samt blev "fast" i den positionen också för länge säkert, men det var intressant iaf. Ska kolla av nästa gång jag rider för tränare ifall hon märker någon skillnad. Tack för en trevlig blogg :-)
    Mona

    SvaraRadera

Bloggintresserade