fredag 7 januari 2011

"att ta igenom" och "få ihop"

Haloj alla läsare! Nu är jag just hemkommen från teorilektion för Traudi. Mycket inspirerande som vanligt. Vi pratade massor om lösgjordhet och ryttarnas inställning. Traudi berättade hur fantastiskt det är när hästen blir helt lösgjord DET är värt att lägga tid och möda på!

Att ta igenom hästen i sidorna och "få ihop" hästen är begrepp jag möter lite här och var när jag möter nya elever och sådant som man hör när folk talar om sina hästar.

Suck och stön! Men det är ju missförstånd... Men jag tror att det man igentligen menar med att "få ihop" hästen är att man vill uppnå känslan av att hästen är i balans. Men helt enkelt inte förstår. Balans kan man inte riktigt uppnå genom tvång utan snarare genom att vara i balans själv och lägga hästen i rätt takt och tempo så att den kan bära upp sig själv och sin ryttare.

Att "ta igenom" hästen i sidorna är inget heller vi kan uppnå genom att "våldföra oss på hästen" och tvinga, klämma dra och hålla på. Precis som jag inte kan tvinga dig att vara vänsterhänt helt plötsligt. Böjning är något vi sakta kräver i etapper först när hästen är i balans. När man förstår att det inte går att fuska sig förbi lösgjordheten hos både häst och ryttare blir plötsligt allt glasklart. Vi måste ha en struktur och en röd tråd i vår träning för att få kvalitét på allt vi gör. En struktur där tvång inte hör hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade