onsdag 5 januari 2011

Svar till anonym!

Hej din blogg är verkligen super bra men jag har en fråga som jag alltid går runt och grubblar på...jag vet inte hur jag ska hålla balansen när jag ska trava och galoppera. Jag har travat ett antal gånger tidigare och jag känner bara att jag kommer tappa balansen hela tiden och bara ramla av vilket nästen hände i somra. Det gör att jag flyttar balansen till tyglarna och jag vet att det är fel vilket leder till att jag drar i tyglarna så att hästen stannar. Och ja jag är en ny börjare och jag vill bli riktigt bra så om du har några bra tips som verkligen funkar även till nybörjare. /Flisan

Svar:
Hej Anonym. Att öva sin balans kan man bara göra genom att just öva. Ditt problem här är snarare rädsla och "katastrof tänk" vilket gör dig spänd vilket i sin tur gör hästen spänd och ännu svårare att hålla balansen på.

Hur ska du då göra istället? Du måste starta med att tänka annorlunda. Dina tankar kommer påverka din förmåga att spänna av och hålla balansen. Om du ser en bild framför dig hur du tappar balansen och ramlar av hästen är risken större att din "målbild" blir sann.

Föreställer du dig istället en annan bild där du är följsam och med i hästens rörelse kommer du att successivt lära dig att göra just det, följa hästen och få din tyngdpungt i mellandelen (tänk livmodern) istället för uppe i bröstkorgen.

Gör så här:
1. föreställ dig en bild där du ser dig själv och hästen trava i balans tillsammans. Tänk hur det ser ut i en taktmässig samspelt trav där både du och hästen är avspända.
2. Andas ut och känn hur alla spänningar rinner av dig.
3. hitta en stabilitet i bålen. Tänk att du har på dig en "korsett" så att dina mag och rygg muskler stabiliserar din ryggrad.
4. känn balansen i stidbyglarna. Om man tar bort hästen skall du stå stabilt på marken.
5 känn att alla dina leder i kroppen är just leder som kan böjas på.

Detta checkar du av när du sitter till häst. När du inte sitter till häst finns det en mängd grejjer du kan öva:
1. sätt dig framför youtube och sök på toppryttare som Edward Gaal, nicole Upphof etc. titta på dem hur de gör.
2. Gör sittups, träna din mage och rygg.
3. träna din balans på alla tänkbara sätt!

4 kommentarer:

  1. Idag när jag red min unghäst barbacka (sadelgjorden har blivit för kort, det är absolut inte hästen som blivit för rund... ;-)) så var hon ganska nervös i blåsten. Kom på mig själv att tänka "tung i livmodern) och vips fick jag en mycket bättre stabilitet än innan. När jag sedan ridit klart kom jag på varifårn jag fått liknelsen. :-) Den fungerade superbra!

    SvaraRadera
  2. Så bra! Vet inte om jag uttryckt mig så men så bra att det funkade! Får man rätt tankar och känslor i kroppen så känner hästen tryggheten och balansen!

    SvaraRadera
  3. Jättebra bilder att tänka i! Jag som är "tantryttare", dvs började min ryttarkarriär när jag var nästan 40 och börjar nu närma mig de 50, får dessutom lägga till att låta ridpassen ta TID. Gamla tanter behöver minst en halvtimme för att bli mjuka i kroppen. Ingen idé att kräva något av hästen innan man själv är i balans och kan komma ner i sadeln. Tycker också att man kan få mycket resultat av att jobba i skritt med lösgörande övningar och verkligen hinna känna in hur hästen reagerar. Dessutom tycker jag att det är lättare att hinna med att rida på den större hästen än på vår lille arab som är alldeles för kvick i sitt rörelsemönster för mig. Aldrig fel att ta inspiration från de "stora" ryttarna, men det kan också finnas duktiga ryttare i det egna ridhuset man kan studera och t.o.m "låtsas" vara när man själv rider.

    SvaraRadera
  4. Absolut RackeMarie!
    Det är jätteviktigt med uppvärmningen för både oss själva och hästarna. Att göra övningar i skritt är superbra, då har man tid att få känna och få en fin komunikation med hästen. Man kan spänna av och hitta sin kropp. Tappar man bort sig i traven så är det bara att sakta av till skritt igen och hitta känslan igen. Det är jättebra att ha förebilder hemma i ridhuset, bara det är "rätt" förebilder. Men finns det massvis med skickliga ryttare ute i ridhusen. Kom bara ihåg att kika på toppryttarna och jämföra! Studera kritiskt och ta med det som är riktigt bra när man sitter på hästen sen!

    SvaraRadera

Bloggintresserade