måndag 14 december 2009

Utbildningsskalan

Ja en liten sammanfattning av teorin för Traudi kommer här. Så skönt att bli påmind om alla "självklarheter". Känner att jag blivit mer målveten nu att det faktiskt inte går att fuska sig fram. Man kan inte kompromissa med lösgjordheten. Något som jag ofta gör känner jag med Zabin. Bara han blir lösgjord så är han ju helt fantastisk sen. Det vet jag ju. Så bakläxa på mig och skärpning. Men va bra det kommer bli nu! Om jag bara ser till att hinna hålla honom i trim. Men nu är det förhoppningsvi lite lugnare på jobbet så jag sa kunna träna ordentligt.

En liten uppfräshning av minnet på Utbildningsskalan som elgt min mening vi inte kan kompromissa med!!!

1.Takt
Bestäm den och se till att det blir den takten du vill ha. Anpassa efter din häst, ska den snabbas upp eller lugnas? Var hittar vi bäst balans? Takten skall vara ren i alla gångarter.

2.Lösgjordhet
fysiskt och psykiskt. (detta är en STORT kapitel)Till en början måste DU vara fysisk och psykiskt lösgjord. Lösgörande övningar är: Skänkelvikning OM det utförs korrekt. (inte så många som lyckas med tyvärr) framdelsvändningar. övergångar skritt trav - trav- galopp. Böjda linjer.

3.Stöd / kontakt.
Förbindelse med munnen. Kan byta plats med nr 1. eller 2. Vilket jag ofta gör på mina träningar eftersom jag anser att det är svårt att lösgöra en häst om man inte har löst detta först beroende på häst/ryttare. Traudi berättade också att hon och många tränare (ex Heike Kemmer) anser att detta är en av de viktigaste egenskaper en ryttare ska ha. (en bra hand alltså)

4.Schvung.
Schvungen kommer i takt med att hästen blir lösgjord och rakriktad och mer bärig och genomsläpplig. Ja en annan aspekt vi talade om var just hur vi tillåter schvung med vårt säte. Kasta "sitt emot" och "håll emot" i soptunnan. SITT MED och tillåt ryggen. Svikta i bäckenet och i alla leder. Hästens rygg måste svikta för att vi ska få schvung. Det krävr TEKNIK och tajming. Ju känsligare häst och större gång ju mer kräver det av ryttarens kroppskontrol balans och förmåga att spänna av och svikta.

5.Rakriktning. Detta kan också bytas i ordning, hänger i många fall ihop med lösgjordheten anser jag. Hästen skall bjuda jämt i bägge tyglar. Vi ska kunna rakrikta hästen på böjda och raka spår så att den spårar driver under lika mycket med båda bak och därmed bär sin ryttare jämt med bägge ryggsidor.
Ryttaren behöver här vara effektiv med sina diagonala hjälper som krävs så fort hästen är på böjt spår. Ex. höger skänkel driver in i vänster tygel som förhåller, leder eller vad den vill göra. Huvudsaken är att den inte backar så att man istället bromsar bakbenet som vi vill ha drivande under hästen.

6. Samling. Detta är SISTA punkten. Inte första. Samlande rörelser gör vi när vi har lösgjort hästen och ovanstående fungerar. Samlande rörelser är skolor (öppna, sluta och förvända) piruetter, piaff, passage. Galopp-skritt övergångar. mm.

RID ALLTID EFTER DETTA!!!!

2 kommentarer:

Bloggintresserade