lördag 17 april 2010

Tankar & Lösgörande övningar

Halloj. Idag har jag suttit och utvärderat Traudi träningar. Som vanligt inspirerande och roligt. Hästarna blir alltid lösgjorda och ryttarna med, efter sanningens ord. Ja, för dom får man höra varesig man vill eller inte. Traudi är rakt på sak och om man vill ta några genvägar får man gå till en annan tränare. Det som genomsyrar hennes undervisning är respekten för hästen. Det är alltid ryttarens "fel". Hästen ljuger inte.

Det slog mig extra tydligt idag hur viktigt det är att hästen arbetar med sin rygg innan vi ens kan börja snacka om samling. En av hästarna visade detta tydligt. Utbildningsnivån var St Georg och den mycket skickliga ryttaren red runt och försökte "få igång" hästen under framridningen. Hästen var mycket lydig men tyvärr helt platt. Hade det varit en annan tränare kan jag svära på att träningen enbart hade handlat om bytesserier och piruetter men Traudi släpper inte igenom sådant.

Hon fick istället bara göra lösgörande övningar för att få igång ryggen. Lättridning och arbetstrav på en stor volt, sen övergångar mellan arbetstrav och arbetsgalopp. UTAN att samla eller bromsa. Otroligt effektivt. Detta är något av de mest lösgörande övningar man kan rida, övningen är otroligt avslöjande eftersom hästen måste använda ryggen i denna övergång. Hela tiden fick hon försöka länga halsen för att hästen skulle söka stödet längre fram på bettet.

Efter det fick hon rida tempoväxlingar mellan arbetsgalopp och mellangalopp, dvs ingen samling alls. Hästen blev bättre och bättre, efter det och någon skrittpaus red hon skänkelvikning med inlaggda volter här och där. Otroligt effektivt.
Man såg hur hästen helt plötsligt fick ett helt annat uttryck, musklerna började "fladdra" och den blev mer uttrycksfull. Som avslutning red hon diverse skolor med grymt mycket schvung rygg och bakbensaktivitet. Det var bara sååå tydligt! Man måste alltid tillbaka till grunden även om man rider på högre nivå! Ibland är det lätt att rida "på lydnad".

Alla hästar är olika och man bör anpassa upplägget efter varje individ, nästan alltid är galoppen lösgörande. Dock inte i alla fall, har hästen lätt att spänna ryggen i galoppen och istället stressar upp sig kan det vara en idé att först lösgöra i skritt och trav. På en "normal" häst börjar jag alltid passet mellanskritt, börjar med att kontrollera att hästen söker stödet långt fram på bettet, att jag kan styra den med mina vikthjälper. Jag använder mig gärna av ledande tygeltag följt av tydlig eftergift för att visa hästen framåt-nedåt. Jag VÄNTAR med sätet och kontrollerar att jag tar djupa andetag och är avspänd med långa ben i balans. När det känns bra börjar jag trava med lättridning, Jag rider stora linjer och fokuserar på takt och balans, snett igenom , stora volter och skänkelvikningar i intervaller. Detta gör jag i ca 5 min och efter det fattar jag galopp. Är hästen lugn i sinnet galopperar jag runt på olika stora linjer, gör tempoväxlingar och ser till att den bjuder friskt framåt. Jag ställer mig gärna i fältsits och låter hästen rulla, styr så mycket som möjligt med vikten. Är det en piggelin håller jag mig mycket på stora volter och gör galopp trav övergångar och fokserar på att hästen skall vara kvar hos mig genom att hela tiden visa att den får eftergift när den väntar. Jag byter varv ofta, sen pausar jag.


Lösgörande övningar:

*böjda spår (hästen eftergiven i innersidan)
*Övergångar mellanskritt-arbetstrav, arbetstravtrav-arbetsgalopp
*Skänkelvikning (rak i kroppen, ställd i nacken) skritt, trav galopp
* Tempoväxlingar i alla gångarter (utan samling)
* Vändningar (favoriten är att rida på en fyrkant och reodla vändande hälper ledande innertygel mothållande ytterskänkel-direkt ur vändingen ledande yttertygel innerskänkel. Sen rid fler vändningar till det blir kantig volt. (backa EJ med handen)
* Galopparbete, tempoväxlingar (eftergiven i innersidan)
Dessa övningar går att variera mycket. Man kan exempelvis lägga in skänkelvikningar på diagonalen och volter åt fel håll, skänkelvikningar på volten (rak häst) bara tre steg sen tillbaka till voltspåret osv. trav och skritt övergångar och räkna steg. osv.

OBS: Det är inte möjligt att lösgöra en häst om du inte själv är lösgjord och har ett inre lugn. Extra viktigt är hur din hand inverkar, i det lösgörande skedet är det otroligt viktigt att hästen VÅGAR söka stödet långt fram på bettet (lång hals). MEN var noga med lägga hästen i ett sådant tempo och takt att den hittar bästa möjliga balans, leta hela tiden efter komfortzoner. En sviktande hand som erbjuder en gummibandsliknande stöd som aldrig glappar kan inte nog poängteras. Det är också det som kännetecknar en begåvad ryttare.

I det lösgörande arbetet skall du ha vissa saker i fokus. Visualisera på din näthinna siluetten du är ute efter. "sälj in" din hand så att hästen vågar vara i stödet. Se till att hästen bjuder för ett lätt tryck av skänkeln (annars spö) så man slipper tjata. När det fungerar handlar det om att få RYGGEN upp. Sitt inte mot ryggen i det lösgörande arbetet utan rid lätt, stå i fältsist eller sitt på ett sådant sätt så att du tillåter ryggen att komma upp. Var LÖSGJORD, glad och uppmuntrande Men bestäm väg, takt och tempo och titta dit du ska (inget framåtlut tack!).

4 kommentarer:

  1. Tack Karolina! Många bra tips. Sedan jag började läsa din blogg har jag tex blivit bättre på att inte glappa med tygeln. Tidigare glappade jag emellanåt på innertygeln men nu har jag verkligen insett vikten av att INTE göra detta och det är en fantastisk skillnad :))

    Det här med att visualisera har jag nog alltid gjort men inte tänkt på det förrän du skrivit om det. Gav faktiskt det tipset till en vän på framridningen igår. Men om hon förstod vad jag menar vet jag inte...hihi. I vilket fall som helst så har jag alltid en bild på näthinnan av hur jag vill att min häst och jag ska se ut. Och det hjälper faktiskt väldigt väldigt mycket.

    Nu ska jag iväg och rida "min" fyrfoting och se om jag kan använda mig lite av dina övningar. Även om jag redan gör det mesta av det du skriver så finns det ju alltid något som man själv inte tänkt på. Igår var han i alla fall otroligt fin efter lite uppvärmning och har jag tur så sitter det kvar även idag.

    Tack än en gång!

    Jenny

    SvaraRadera
  2. Men gud va roligt Jenny att jag kunnat ge dig lite tips som fungerat! Jag blir jätteglad! Att visualisera är så himla bra, men man behöver träna på det hela tiden, ofta har man så mycket andra tankar i huvudet. Jag brukar ibland visualisera när jag står och longerar, det är helt galet hur känsliga hästarna är.

    Inte för att jag tror att de kan läsa mina tankar men förmodligen gör man någon med sitt kroppsspråket och energierna i kroppen. När man rider blir det som att kroppen "gör" utan att man tänker. Jag tror att man blir mer framgångsrik på vad man än tar sig för, om man arbetar på sin mentala styrka och hela tiden visualiserar sitt mål. Så att veta sitt mål och sin vision är A och O. Det kan vara ett långsiktigt mål att rida Grand Prix, eller kanske handlar målet om något helt annat... Att hitta vägen över ryggen eller vad som helst. Bara man har ett mål och det känns sporrande och utmanande och roligt. Lycka till idag med ridningen Jenny!

    SvaraRadera
  3. Hittade det här gamla inlägget när jag kollade runt efter bra övningar, längtar efter att få sätta mig i sadeln imorgon och prova dessa! Just det här med att visualisera är så effektivt. När jag ska tex rygga tänker jag "bakåt" och nog backar hästen alltid!

    Tack för bra tips!

    SvaraRadera
  4. Letade efter lösgörande övningar och fick en hel föreläsning om hur jag som ryttare inverkar på hästen och hur JAG ska göra för att hästen ska bli lösgjord. TACK!

    SvaraRadera

Bloggintresserade