onsdag 14 april 2010

skolor

Lite tips här på olika sätt att öva skolor och hur man kan tänka.
Allt för ofta börjar ryttarna att öva skolor utan att först lösgjort och rakriktat, så återigen innan vi ens börjar tänka öppna eller sluta så ska följande fungera:

Du ska kunna bestämma formen på hästen, när som helst kunna lägga ner den eller rida den i en högre form, men då med ett tydligt sug fram till bettet. Bjudning bakifrån är också en absolut förutsättning, samt att hästen väntar på ryttaren. Ett mått på att hästen väntar och är i balans är när man kan göra en överstrykning, dvs gå fram med bägge händer så att tyglarna hänger i ett par steg och kontrollera att hästen bär sig i balans.

Att hästen är rakriktad är också en förutsättning för samling (skolor är samlande rörelser) då skall hästen skjuta på jämt med båda bak, (bjuda lika mycket in i bägge tyglar) och bära bägge ryggsidor lika högt. Hästen skall spåra, dvs sätta bakbenens hovspår i frambenens.

När det fungerar är det lätt som en plätt att rida en öppna. Precis med samma hjälpgivning som på volten rider man en öppna. Viktigt är dock att sitta i rörelseriktningen, det finns många teorier om vart man ska lägga vikten i skolor men enligt mina teorier och logik så skall man alltid lägga vikten dit man ska (testa gärna och sök svaren hos hästen). Rider jag en öppna på långsidan i höger varv är hästen eftergiven i innersidan och ställd i nacken, innerskänkel driver vid behov mot yttertygel men helst skall böjningen vara "fixad" i volten. Ytterskänkel driver hästen framåt inner tygel som ställer vid behov annars är den framförallt eftergiven. Min blick är mot mitt mål. Hästen går på tre spår. VIKTIGT: ju mer passiv du kan vara i öppnan ju bättre är det.

Det viktigaste i öppnan är att bibehålla takten och flytet och jag tränar detta med fördel genom att rida svaga öppnor med bra bjudning. Sen lägger jag in volter med 10m på flera ställen. Jag ser till att det enda jag ändrar när jag går in i volten är min vikt. Min ytterskänkel är också viktig så att man verkligen får bärighet på ytterbak som skjuter på framåt.
När jag har ett bra flyt i öppnan rider jag den på olika fristående linjer på banan, innanför spåret, medellinjen osv. Jag ändrar och tempo och form. Kan jag rida en balanserad öppna i en rundare form helt över ryggen? Jag kontrollerar genom en överstrykning, är hästen kvar i balans när jag går fram med bägge händer? Ökar den tempot eller "ramlar" någonstans måste jag gå till grundproblemet igen. Tillbaka till lösgjordheten, rakriktingen eller vad det kan vara.

Målet är att få en så genomsläpplig häst som möjligt!!! Om man har det i huvudet så är öppnan i sig inget problem. Men det handlar om att ha rätt fokus. Att "träna på" en trespårig öppna där ryttaren sitter och krampar och gör hästen förvirrad brukar inte leda till något bra så om den rids tusen ggr!! Precis samma tänker jag i slutorna, jag börjar att rida svaga slutor med bjudning och balans, sen volter med 10m, tempoväxlingar och formväxlingar, fristående linjer. Är det inte enkelt att rida skolorna så är det något annat man missat. Kom ihåg att skolorna är samlande och för att de ska förbättra genomsläppligheten krävs att hästen är lösgjord och arbetar genom sin rygg.

Min favoritövning är att göra växlingar mellan öppna-förvänd sluta på fristående linjer, sen lägga in volter åt rätt och fel håll. Då får man stenkoll! "Sen är det bara att surfa runt vågen"

5 kommentarer:

  1. Min undran är varför det finns så många tränare som instruerar sina elever att använda tex öppna som ett uppvärmningsmoment?? Så många hästar som inte är lösgjorda eller genomsläppliga och ändå ska de på och göra krumelurer. Har du tänkt på hur få tränare det är som fokuserar på utbildningsskalan när de instruerar? Vissa hästar är ju inte lösgjorda ens när de avslutar passet! Det är för mig en gåta att man kan hoppa över så viktiga delar i arbetet. De går ju liksom inte att göra något innan man har hästen med sig. Då blir det bara hårt, motigt och allmänt jättejobbigt...

    Jenny

    SvaraRadera
  2. Det känns som vi tänker på samma sätt Jenny...;-) Tror inte det är så många ryttare och tyvärr en del tränare som förstår hur man lösgör hästen. Ibland kanske tränaren "ger upp" och låter elevrena göra grejjer för att de ska vara glada. Men ofta är det nog bara okunskap, jag hittade i en annan blogg där det stod att skolor var lösgörande med stor text.. Man blir ju trött. Varför kan inte alla bara läsa i ridhandboken?
    Sen finns det ju olika vägar till Rom, det har jag stor respekt för. Men vad gäller utbildningsskalan så är och förblir jag helt kompromisslös!

    SvaraRadera
  3. Men eller hur! Nu är jag inget proffs på det här men jag har i alla fall lärt mig att vara ödmjuk och lyhörd för hästens signaler. Man känner ju ganska tydligt om den arbetar åt rätt eller fel håll. Jag försöker också vara så konsekvent som möjligt i min ridning och hitta ett sätt som passar mig och den individuella hästen ifråga. Och sen stressar jag inte. Just nu rider jag en 10-årig valack som är ganska högt utbildad i dressyr. Men även om han nu kan en väldans massa så tränar jag enbart på att få honom lösgjord och avslappnad just nu. Detta på grund av att han lätt spänner sig av olika anledningar och hamnar med en hö nacke och sänkt rygg. Det enda jag vill i nuläget är att hitta ett sätt som passar oss båda och det får ta den tid det tar. Det finns ju inte en chans i världshistorien att jag skulle kunna börja öva skolor i nuläget liksom. Nu är det ju inte min egen häst och jag rider den bara 3 dagar i veckan men jag känner ändå att vi nu börjar göra framsteg. Det blir bättre och bättre för varje gång jag rider och jag kommer på småsaker hela tiden för att minska att han blir stressad och i slutet av passet, om jag har gjort ett bra jobb, kanske jag kan lägga in en liten sluta någonstans :)

    Har du förresten några bra tips på lösgörande övningar och hur man går tillväga när man utför dessa?? I så fall hade det varit kul med ett sådant inlägg :)

    Jenny

    SvaraRadera
  4. Hej Jenny! Då kommer det lite lösgörande tips!

    SvaraRadera

Bloggintresserade