tisdag 27 april 2010

Ledarskap

Titta gärna på föregående inlägg, kan vi komma i närheten? Är det inte bara sjukt imponerande?? Jag tycker det, jag är sååå imponerad och det ger mig en tankeställare. Ryttarens balans hennes otroliga känsla för djuret osv. Det är inte fråga om att hästen minsann ska lyda, att rida rollkur eller att hetsa med spö och kandar. Nej hästen följer för att den är trygg och förbehållslöst underkastar sig. Det är ett samarbete som bygger på ömsesidig respekt. Vi har sååå mycket att lära av detta i ridningen, hanteringen och allt vi gör med våra djur.

Varför reagerar de som de gör? Det finns alltid en anledning om din häst inte vill följa dig, blir rädd, blir istadig osv, och det är ALDRIG hästens fel. I det läget har man som ledare inte förtjänat sitt ledarskap, inte uppmärksammat dess signaler eller också så har hästen ont... Att förtjäna sitt ledarskap är inte detsamma som att använda härskarteknik och tvång, visst kan man göra det och kortsiktigt få hästen att foga sig, men någon riktig kontakt med hästen kommer du inte att få. Det innebär att vara en trygg ledare att följa, som är konsekvent, sätter gränser. Det handlar inte om att turas om att bestämma eller att dalta. Men att respektera hästen och att lära känna den och bygga ett förtroende. Att få tala om -Så här är det och få till svar-ok jag litar på att du har rätt.

För hästens överlevnad vill den ständigt klättra i hierarkin, så kan hästen inte lita på att dina beslut blir bäst och tryggast så är den tvungen att ta över ledarskapet, hålla koll på faror, det är inget hästen gör för att den är "dum" utan för att i hästens värld det enda sättet att överleva. Det kan då hända att hästen blir rädd, är det klokt att vi bestraffar den för dess rädsla då? Ska vi se det på ett annat vis? Att vi ska hjälpa den att övervinna sin rädsla istället?

Själv respekterar jag inte en chef som bestämmer utan att lyssna och som inte respekterar eller ser mig. Jag vill följa en ledare som är trygg i sig själv, som är empatisk och som tar rätt beslut. Då blir jag trygg. Så funkar jag. Så funkar barn och så funkar hästar. En sådan ledare skapar trygghet i en grupp snarare en splittringar.

För att kunna bli accepterad som ledare av hästen måste man känna till deras språk och bli medveten om sitt eget. Då menar jag inte det vi säger i ord utan framförallt de signaler vi ger genom vår kropp och våra energier. Studera hästarna hur de beter sig i en flock, hur de gör när de klättrar i hierarkin men också hur de visar varandra tillgivenhet. Ju mer tid du umgås med din häst ju större chans har du att bli accepterad som ledare, men kom ihåg att det handlar om trygghet mer än något annat.
Sen kan man ta sig en funderare hur man är med andra människor och hur de människor man respekterar och är trygg med beter sig.... Ser vi något samband?

2 kommentarer:

  1. Sååå sant!!! Precis detta har jag försökt förklara till många hundägare men det är lättare att skylla på djuret och använda bestraffningar som de inte kan förstå.

    SvaraRadera
  2. Hundar, hästar, människor visst har vi olika sätt att uttrycka oss och olika instinkter men en del har vi gemensamt... Trygghet är centralt och att någon tar kommandot. Ledaren är den man kan lita på, inte den som läxar upp en. Men det som är tydlig, konsekvent, sätter gränser, men som är trygg tillgiven och vill en väl.

    SvaraRadera

Bloggintresserade