onsdag 8 december 2010

Träningar- tänk på uppvärmningen

Söndagen ägnade jag i ridhus. Först hemma med Sara och Rocket. Sara har gjort stora framsteg och klarar numera av att lösa en hel del problem på egen hand. Men när vi skulle börja med lektionen förklarade hon att Rocket hade "bråkdag" han hade sparkat i sargen och varit sur som ättika. Då brukar jag hoppa upp och försöka lösa det så att hon sedan kan avsluta. Rocket är jättekänslig och ganska dominant. I detta fall tror jag bråket berodde på för mycket energi i kombination med att han kände sig stel och eländig i kroppen. På grund av vädret och att han inte sprungit av sig i hagen på grund av klampar osv.

Jag rådde Sara då att värma upp honom på linan i fortsättningen så att han lungt få bli varm i kroppen utan ryttare på ryggen. Uppvärmningen är A och O. Efter att jag ridit honom en stund och lösgjort honom vart han glad igen. Om en häst är "bråkig" är det viktigt att tänka ett steg längre vad det kan bero på. Ofta är det en kombination av olika saker men väldigt ofta har hästen ont.
Visst kan det vara ren olydnad men även olydnaden har sina förklaringar.
I mina ögon har ryttaren då inte förtjänat sitt ledarskap i form av förtroende och respekt. Det handlar inte om att "mjäka" med hästarna men att vara tydlig men samtidigt trygg. Att visa att den "lätta vägen" är din väg. Att vara konsikvent, givetvis ska du no matter what få igenom din vilja, men du ska först be snällt en gång och bekräfta hästen när den gör rätt. Hästen ska VÅGA lämna över sig i dina händer. Är du en trygg ledare som fattar rätt beslut för hästens "överlevnad"??

Det är inte lätt det där men det är viktigt att tänka i de banorna. I Sara och Rockets fall kan hon undvika dessa konflikter genom att hon "mjukstartar" honom. Kanske jogga honom inspänd på linan i 10 min. Skritta honom länge så att han är helt med på noterna innan traven. känner han sig frisk och stark i kroppen kommer han ha en annan inställning till arbetet i ridhuset.
Sen handlar det bara om att fortsätta lösgöra honom, sen blir allt enkelt.

I slutet blev han i allafall jättefin och Sara red runt på en eftergiven och nöjd Rocket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade