onsdag 8 december 2010

Den röda tråden i häst och ryttarutbildning- därför behöver vi utbildningsskalan

Jag kan inte tala nog om detta ämne... so here I go again... Jag fick nyligen en fråga av en läsare angående var den röda tråden är. Det finns bara ett svar på den frågan : utbildningsskalan är den röda tråden inom klassisk dressyr. Låt ingen gammal "självlärd" dressyrkärring/gubbe säga något annat!!!

I sverige är vi så himla stressade om vad HÄSTEN ska lära sig när den är tre, fyra , fem, sex osv. Vi har helt missat att ridning är en KONST och någon VI ska lära oss. VI ska lära oss att förstå hästen inte tvärtom. Många förväxlar därför utbildningsskalan med olika moment hästen ska lära sig i olika åldrar, detta är alltså fel.

Utbildningsskalan är ett system med sex punkter inbördes beroende av varandra indelade i tre kategorier.

grundläggande fas / utveckling av påskjut / utveckling av bärkraft.

I denna ordning rider man varje pass. Av någon anledning vill vi människor ständigt hitta genvägar och quickfix. Det är som att strunta i att lära sig plus och minus och gå direkt på ekvationerna i matematik. Allt för ofta ser man hur folk sätter sig ner på spända ryggar och rider hästarna "framifrån och bak" genom att samla hästarna innan de är lösgjorda.

Hur ska man då kunna följa utbildningsskalan vid varje pass?
Först måste man förstå teorin bakom och veta exempelvis vilka övningar som är lösgörande osv.
Man måste förstå vad som är påskjut och bärkraft, skillnaden mellan rakriktning och rakställning samt hur man utvecklar hästens schwung samt hur man gör en riktig halvhalt.

Har man inte kommit så långt i sin ridutbildning skall man fokusera enbart på den

grundläggande fasen:

1. takt
2. lösgjordhet
3. kontakt/stöd

Lösgjordhet är det största utbildningsmålet, när hästen är psykiskt och fysiskt lösgjord. suger den på bettet, frustar, bär sin svans med harmoniska rörelser är avspänd men vaken och helt fokuserad på sin ryttare. Den är eftergiven i sidorna och bjuder framåt. Den bär sin kropp i balans. För att kunna lösgöra din häst krävs att ryttaren erbjuder ett följsamt stöd som aldrig glappar men där hästen ändå känner sig fri genom en gummibandsliknande kontakt. Läs mer om lösgordhet för att se vilka övningar som är lösgörande. En förutsättning för att vi ska kunna påverka hästens balans riktigt skall vi själva ha koll på vår kropp och följa hästen utan att störa den osv.

utveckling av påskjut:

2. lösgjordhet
3. kontakt/stöd
4. schwung
5. rakriktning

Som ni ser här, upprepar sig punkt 3, 4, detta för att vi nu ska kunna gasa motorn(bakbenen) in i en sviktande hand som tänker rikning mot munnen. Ur lösgjordheten utvecklas schwung genom optimal ryggverksamhet (ryggen sviktar) och ur rakriktningen får vi bättre och bättre balans i hästen vilket gör att den får mer kraft att skjuta på med sina bakben.

Utveckling av bärkraft:

4.schwung
5.rakriktning
6.samling

Ur påtskjutet utvecklas bärighet genom schwungen och samlingen får vi bärkraft då hästen vinklar sina bakben och kraften går uppåt istället för framåt.
För att samla en häst korrekt krävs alltså alltid lösgjordhet rakrikning och schwung.
För att lösgöra krävs takt och (mycket viktigt) stöd och kontakt.

1.takt 2.lösgjordhet 3.stöd 4.schwung 5.rakriktning 6.samling

Jag är principiellt emot att man byter plats i skalan, men jag tycker att ryttarens hand är så viktig att jag skulle kunna sätta stöd, kontakt på första eller andra plats. Jag hävdar nämligen att det i många fall är svårt att lösgöra en häst utan ryttaren erbjuder ett tryggt stöd.

7 kommentarer:

  1. Du har så bra tankar kring ridning, mycket inspirerande! Det är synd att jag bor så långt ifrån göteborg (eskilstuna) annars skulle jag mer än gärna rida en lektion för dig =)

    SvaraRadera
  2. Kul att ni gillade inlägget. Jag har skrivit ganska mycket om utbildningsskalan, se mer under den fliken:-) Sandra, synd att du bor så långt bort. Det finns fler tränare som tänker som jag, men hör dig gärna för efter tränare som kanske rider för Traudi Björling, Ludde" eller Elisabeth Lundholm. De undervisar med utbildningsskalan som röd tråd. Har man utbildat sig i Tyskland har man ofta lärt sig på detta sättet också. :-)

    SvaraRadera
  3. Som vanligt ett superbra inlägg!
    Jag är ledsen att jag förstörde din bild av Edward Gal...det känns dock tyvärr som att alla håller på det nuförtiden :(

    En sak jag undrar över, hur gör du detta praktiskt på hästryggen och när du lägger upp en plan för träningen?

    Min tränare Cissi hade för flera år sedan en kurs för vår klubb där hon gick igenom lite från böckerna. Jag är rätt sugen på att dra ihop ett gäng och ha en studiecirkel kring böckerna och då kanske att man får hjälp av en tränare. Att man då går igenom praktiskt det man har diskuterat på teorin...
    Nä, nu ska jag ut och rida och mysa :)

    SvaraRadera
  4. Tack Juliana! Jag är bara tacksam att du grävde fram rollkur-filmen. Jätteviktigt att göra folk medvetna om vad som försigår bakom kulisserna.
    Det finns andra sätt att utbilda hästar på där de inte tar skada! Så länge folk inte reagerar så är det ju okey och blir accepterat. Vi fortsätter stå upp för hästarna!! Jag skriver ett inlägg om att planera sina pass. Med det jag kan säga är att jag från början alltid bestämmer mig vad jag vill att passet ska gå ut på, beroende på vad hästen gjort dagarna innan och vad jag har "framför mig". Vilken fas man är i utbildningen osv. Oavsett detta gör jag alltid uppvärmningen på liknande vis, sen anpassar jag övningar beroende på hur hästen känns eller vad jag har för mål jag utvecklar i ett inlägg. Jag är gärna med på en studiecirkel, vart bor ni?

    SvaraRadera

Bloggintresserade