tisdag 28 december 2010

Rid med eftergift

Tänkte skriva lite kortfattat om eftergiften. Att kunna ge efter utan att bli slapp och långsam, ja det är ju det som är frågan. Det handlar återigen om att ha ett mål och veta vad man vill. Då är jag tydlig gentemot migsjälv och min häst och skapar trygghet.

Jag tar ett enkelt exempel: Jag vill att hästen skall gå in i skritt från halt. Hur vill jag att hästen skall reagera? Jo att den ska söka min hand och lugnt med bjudning från första steg gå framåt. Hur ska hästen veta att det är så jag vill att den ska göra detta? -Jo den måste få information och få pröva sig fram och bli bekräftad när den gör rätt snarare än bannad när den inte förstår.

Bästa sättet är alltså att med en mjuk kontakt på tygeln, ett avspänt säte ge hästen en kvick "nudd" med skänkeln. Om hästen reagerar som jag vill ger jag den eftergift genom att slappna av i skänkel (det har jag redan gjort efter nudden) ge efter och möjligt ännu mer i sätet samt följa med fram med handen något för att få hästen att sträcka sin nos med bibehållen kontakt.

Får vi ingen respons på vår "nudd med skänkeln" får vi upprepa hjälpen någon kraftigare för att sedan belöna med eftergift. Vill du ha kvick respons av bakbenen ska skänkeltrycket vara kvickt och distinkt. Så här får man hästen att öppna sin känslighet och bli "berömfiskare" en fiskare efter eftergiften och komfortzonen.

Om du viskar kommer jag anstränga mig för att lyssna (särskilt om det är något roligt du ska berätta, men det är det alltid eftersom du är så rolig, härlig och trygg) Skriker du och gapar elaka saker däremot kommer jag att hålla för öronen, bli sur, apatisk eller rädd beroende på vilken personlighet jag har.




6 kommentarer:

  1. Gillar din översättning i slutet där :)
    Jag tänkte höra om du kanske vet någon som skulle vilja vara intresserad av Parellikurs (Natural horsemanship)? Jag anordnar kurs för parelli instruktören Karin Pettersson sista helgen i Januari i Billdal. Det lutar åt att det kommer bli lediga tider och om du vet någon som skulle vara intresserad av att lära sig om hästpsykologi säg gärna till :)
    Ha de gott!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Låter spännande, skriv gärna mer detaljerat med datum tid osv så kan jag tipsa här på bloggen. Du kan också skriva i hagelyckans gästbok. Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst igenom alla inlägg i bloggen. :-)Blev tipsad av en kompis om din blogg och det bar sig inte bättre än att jag köpte Ridhandboken 1 & 2 i julklapp åt mig själv. :-D Har alltid haft Reiner Klimkes Unghästen som bibel och den utgår från utbildningsskalan.

    Vill tacka för väldigt inspirerande läsning, synd bara att jag bor i Uppsala så jag inte kan träna för dig. Hoppas komma iväg på någon träning för Traudi istället. Fortsätt blogga så lovar jag att fortsätta läsa (och kommentera när jag inte förstår).

    SvaraRadera
  4. Hej Ellinore! Vad roligt att du gillar bloggen! Försök kom med på Traudis träningar hon är superbra!!

    SvaraRadera
  5. Haha, min häst faller under kategorin (eller, det är ju snarare JAG som faller under sista kategorin -inkonsekvent och förmodligen lite småtråkig) och ser lejon i hörnen och mördare bakom sargen och det är precis sådär som han reagerar: HJÄÄÄÄLP!
    Har du Karolina några bra tips på hur jag ska bli mer konsekvent i min ridning?
    Tack för en superinsiperande blogg!

    SvaraRadera
  6. Hej Malin. Kul att du frågar. Det handlar faktiskt om att ta kontrollen över sina tankar. Tänka de tankar som kommer hjälpa dig att nå din målbild. Dina tankar påverkar dina känslor som i sin tur påverkar ditt sätt att agera.

    Så först och främst måste du ha ett mål och sen verktyg i form av övningar för att nå dina mål. Exempelvis kanske ditt mål är att få din häst lösgjord mentalt och fysiskt. Börja med bilden i ditt huvud och fokusera på den. Gör enkla övningar för att hela tiden komunicera med din häst. På så sätt kommer hästen bli mer och mer öppen för att komunicera med dig. Ta pauser så att du orkar hålla fokus på rätt tankar när du rider. Lycka till!

    SvaraRadera

Bloggintresserade