fredag 26 februari 2010

Lösgjordhet

Lösgjordhet är A och O. Det glömmer många eller rättare sagt så förstår många inte riktigt innebörden av ordet.
Det största problemet börjar när vi försöker lösgöra vår häst utan att själv vara lösgjorda eller sitta i balans. Hur är det möjligt?? svaret är att det inte är det. Det är ju inte möjligt. Vi måste ytterligare gå ett steg tillbaka till förtroendet och ledarskapet.

Är du en ryttare som får din häst att lita på dig? Blir hästen trygg och vill följa dig? Två VIKTIGA frågor. Eller blir du irriterad för att din häst är dum/stel/motsträvig och ovillig??? Ett kapitel för sig. Jag vill väcka en tanke. Få oss ryttare att ifrågasätta oss själva och vår roll. Det är INTE hästens fel. Det är ryttarens. ALLTID undantagslöst.

Är du bara intresserad av att tävla en viss klass, så kan du sluta läsa nu. Framgången med hästen kommer och den kommer ge sååå mycket mer om du intresserar dig av din roll i samarbetet med din häst. Lär dig mer om att komunikation förtroende och ledarskap.

citat "ridhandboken"= Erfarenhet visar att en nervös häst blir lugnare av att bli mer lösgjord och en slö häst blir mer energisk.

Har ni varit med om att ni ridit en häst som inte bjudit framåt helt plötsligt börjar göra det när den blev lösgjord? Det har jag, många ggr. Detsamma gäller stirrepellarna. Helt plötsligt börjar de vänta. DET är fantastiskt. Att rida en lösgjord häst är underbart och det är ofta då vi får den där fantastiska känslan. Det är då vi kan börja komunicera och hästen börjar ställa frågor.

Man ser allt för ofta att hästmänniskor till och med på hög nivå "hoppar över" denna otroligt viktiga del. Börjar samla hästarna alldeles för tidigt. Skrämmande är vad det är. Ofta är det för hästen till och med smärtsamt att samla sig utan att vara lösgjord. Efter att ha varit på delkurs fyra på c-tränar utbildningen (Strömsholm) är jag mörkrädd. Mer tänker jag inte säga i cyberspejs, risken finns ju att man inte blir godkänd om man inte håller sig på mattan. Men man går inte från 1(takt) till 4 (rakriktning) till 6(samling) !!!!!! Nej MYCKET har vi att lära oss från tyskarna. 2(stöd) 3 (lösgjorhet) 5(schvung) .

Nr 2 och 3 är för mig såååå viktigt. ni som ridit lektion för mig vet att jag knappt pratar om något annat. (sits och inverkan) kanske. nej nu får jag sluta att skriva jag blir så upprörd. Dags att byta ämne.

2 kommentarer:

  1. Såååå viktigt ämne att ta upp! Instämmer helt i allt du skriver. Så otroligt viktigt det är med kontakten, förtroendet och ledarskapet. Brukar själv börja min första kontakt med hästen från marken (kan ta flera dagar ibland). Har den inte förtroende för mig där så lär den inte ha det när jag hoppar upp heller.

    //Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny, det låter sunt det där! Ledarskapsövningar från marken är guld, och visst är det kul att få en sån kontakt med sin häst! Att skynda långsamt brukar betala sig i nästa skede. Jag är också överbevisad flera ggr om!

    SvaraRadera

Bloggintresserade