onsdag 3 februari 2010

allt och ingenting

Nu har det visst varit lite bloggpaus, mycket att stå skyller jag på. Men då är det en lyx att ta en stund och skriva av sig lite här. En rolig helg har passerat med massvis av träning för min del. Skitkul!! Så nu har jag massa ny inspiration och en del "aha" upplevelser att ta med mig. Lö-sön red jag både Zabin och Wille. De skötte sig exemplariskt så det var superkul! Kul att få lite träning med Wille också när jag tränat lite, arbetsvillig som få är den hästen, det säger jag bara. Men Halleluliamoment hade jag under söndagen på Zabin-my god va han var fin! Galoppen var som smör och jag satt med ett stort smil i hela ansiktet.

Vi övade mycket skolor och snabba förändringar med Zabin för att han (dampbarnet) skulle hålla konsentrationen. Diagonala slutor me volt åt fel håll visade sig vara effektivt och samtidigt som jag hela tiden ändrade takt och tempo på honom. Allt gick som en dans och vi dansade det var helt fantastiskt.
Med Wille fick jag öva migsjälv på att aktivera inner och ytterbak för att få så mycket kontroll som möjligt och förbättra bärigheten i galoppen. Vilke skillnad det blev när jag fick kläm på det där!!
Tänk på det när ni rider galoppera och känn i vilket moment inner och ytterskänkel ska driva... det är när sätet går upp från ryggen man driver innerbak och momentet efter ytterbak. Eller rättaresagt första momentet är ju att driva ytterbak som startar varje galoppsprång.

Har ni tänkt på det- hur viktig just ytterskänkeln är särskillt på volten? Jojomen, de ska ligga att och se till att ytterbak spårar in mellan frambenens spår. Vi bibehåller ju böjnngen såklart. Har vi inte ytterskänkeln på plats kommer ytterbak (åtminstånde i ena varvet) spåra utanför kroppen. Hästen blir då rak och vi försöker då ofta lösa saker med handen (exempelvis hålla böjningen med innertygeln) eller lika illa -ha ett järnspett till ytterarm- det är också vanligt för att man vill "tränga" och hålla mot hästens ytterbog så att den inte ska glida ut. Det är ett allvarligt fel eftersom hästen då inte kan komma runt med sin ytterbog och ta ett stort steg med ytterfram. Anledningen till att hästen vill ut med sin bog brukar vara en kombination av att ryttaren lägger vikten utåt och att hästen inte är rakriktad ( gör allt för att slippa böja sig). Nr 1 är alltså då att sätta sig så mycket på inner sittben (ytteraxel fram och inner höft fram) så att hästen vill in istället för ut. sen placererar vi hästen där den ska vara. Kanske rakriktar ett par steg,-sen kräver vi böjning. Är ni med? Oj va jag babblar nu ska jag sova... Ridning imorgon fast bara på Wille, ingen sadel till Zabin just nu... segt som bara den.
Ses i ridhuset...

4 kommentarer:

  1. Fortsätt blogga ordentligt så läser jag! ;-)
    Trevligt med fler som tränar för Traudi, hon är grym!
    Det syntes på filmen att du tränar för henne, hon är petig och mjuk ridning gäller! :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Malin! Va kul att du läser... Kul att du också tränar för Traudi! Då är det jag skriver nog inte främmande för dig! Nu ska jag ta upp Bloggandet igen! Skärpning på mig!!! Skriv gärna med önskemål om innehållet!

    SvaraRadera
  3. Gå gärna in på min blogg med och kika.. :-)
    http://beridaren.blogspot.com

    Som du säger, det du skriver låter som Traudi fast utan brytningen, haha. Vad har du för tävlingsplaner för året?

    SvaraRadera
  4. Nej va roligt! tihi, det tar jag som en komplimang! Var inne på din blogg, kul! Unghästridning är superkul, är du hippolog eller vad förde dig in på den banan?
    Ang mina tävlingsplaner så är det en väldigt bra fråga... Att tävla är det roligaste jag vet men just nu har det prioriterats bort (de senaste tre åren). Jag hoppas dock komma ut inågra msv klasser under året och kanske någon georg med Zabin om vi lyckas hålla igång träningen. Vi får se!

    SvaraRadera

Bloggintresserade