söndag 16 oktober 2011

Fråga om handen

Fåga:
Hej

Först och främst, superbra blogg! Du verkar vara en verklig förebild inom ridningen. Jag undrar ifall du skulle kunna hjälpa mig (och antagligen många andra) och skriva lite mer om handen och övningar, eller hur man ska tänka, för att förbättra den.

Jag har nämligen en bedrövlig hand som jag har jättemycket ångest för. Jag rider oftast med omkulllagda och halvöppna händer vilket resulterar i en tygel och häst som bara blir längre och längre. Den är även väldigt ostadig och framförallt i trav nedsittning har jag svårt att hålla den stilla. Jag rider med för mycket kontakt på innertygeln och för lite på ytter. Jag har även en tendens att ''tränga'' med innerhanden. Dvs jag rider med innerhanden nästan liggandes på manken.

Varje ridpass sitter jag upp och tänker att idag ska jag minsann rida med perfekta, lugna, stadiga hände men av någon anledning blir aldrig så.


Snälla hjälp mig! Vad ska jag göra?!

Svar:
Tack så mycket för din fråga! Först och främst vill jag säga att du inte är ensam om detta! Du verkar också väl medveten om ditt problem vilket är bra men också kan leda till att du bara fokuserar på din hand. Det verkar som du gång på gång fått höra vad du gjort fel, och helt plötsligt är detta ditt enda fokus. Människan vill ofta lösa saker med händerna, det är det vi brukar göra. När man rider behöver man lösa saker med sin kropp, balans osv. För att kunna rida med en bra hand MÅSTE man först ha en balanserad sits.

Så först och främst behöver du fokusera på allt annat förutom din hand. Se till att du står stabilt i stigbyglarna och att om man tar bort hästen skall det vara som att du står i balans på marken. Ha hellre för korta stigbyblar än för långa, så att du verkligen får tryck i stigbygeln.

Anledningen att du tränger och rider med öppna händer har med att dina armar är en del av din balans i kroppen. Dvs ställer du dig upp så kommer förmodligen dina armar följa med dig upp. Så det du behöver göra här är att kunna göra något fristående med armarna utan din kropp!

Föreställ dig att du går med en bricka med glas med stora steg. Föreställ dig eller prova vad som händer om du låser dina armar.... ja glasen kommer förmodligen ramla av brickan.... Om du däremot håller brickan stilla samtidigt som fötterna rör sig så står glasen kvar. Prova detta hemma så att du verkligen känner och förstår vad jag menar.

Poängen jag vill komma till är att dina armar och händer skall frigöras från din kropp. Det finns massa bra övningar för detta till häst. (kontrollera först din sits att du sitter i avspänd balans) sen testa att med avspända armar leda med höger arm med en rörelse INÅT och avsluta FRAMÅT. Tänk "visa vägen" eftergift" var avspänd i armen och följ med så mycket du behöver med ytterhanden (tänkt cyckelstyre) led åt andra hållet. Känn att de viktiga är att du sitter rakt up och ned och känner att dina armar kan röra sig och visa vägen BORT från din kropp. Led med stora rörelser (vara noga med att handen vill bort från din kropp och aldrig bakåt) Gör du detta med känsla och avspändhet kommer hästen tycka det är skönt. Låser du dig så spänner hästen emot.

Till häst kan du också när du rider lätt i trav sviktar du med bägge händer mot hästens mun dvs framåt. Gör hellre för stora rörelser än för små.
Du kan också rida lätt och röra varannan hand uppåt i takt, växla och göra varannan hand. ett-två-ett-två och växla till ett-ett, två-två.
Det jag vill komma till är att du rider lätt avspänt och gör alla möjliga andra grejjer med dina armar!!! :-)

När detta fungerar kan du nu tänka att dina armar och händer är en del av hästens huvud och hals. Du ska ha ett följsamt stöd till hästens mun och hästen skall känna sig trygg med den gummibandsliknande kontakten. Du skall ha en korrekt handställning som innebär tummen högsta punkt, stängd hand och like vinkel in på handleden. Den lilla vinkeln är jätte viktig för att du ska ta alla dina tygeltag genom handleden som skall kunna vinklas ännu mer inåt. Handleden måste kunna röra sig och "LEVA". Detta måste du träna utan häst. Rulla runt dina handleder utan att underarmen rör sig.(tänk att du gröper ett ägg, spoar glass, stickar? ) Känn vilken skillnad det är när du stänger handen. Öva dig utan häst på ledande tygeltag med levande handled som avslutar med eftergift (dvs att den ska gå fråmåt mot hästens mun).

Slutligen: samarbeta med en till person, ta ett par tyglar eller ett rep, snöre. Bestäm en som är "hästmun" och en som är ryttare. Håll i var sina ändar. Låt den som är "hästmun" röra små långsamma rörelser fråmåt precis som ett hästen rör med huvudet när den skrittar. "ryttaren" försöker då med rätt handställning följa med med stöd på tygeln. Öva olika tygeltag. förhållningar, ledande tygeltag och "glappig tygel" (det värsta hästen vet)
Byt och känn på hur det är att vara hästmun!

Fråga gärna om det är något jag ska utveckla! Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Vilket jättebra inlägg! Jag har precis samma problem med min yttertygel, den vill gärna glappa, men dessa tips skall jag definitivt prova. Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för bra och snabbt svar! :))
    Ska använda mig av alla dina tips.
    Skulle tro att pållen min tackar dig med, haha! :)

    SvaraRadera
  3. Så bra! Fortsätt kämpa! :-)

    SvaraRadera
  4. Hej, jag undrar om du skulle kunna reda ut slutor på diagonal åt mig? Haha, jag blir så förvirrad på det för jag tycker att det ser ut som en öppna. Framdelen leder väl? Börjar man med en öppna på spåret och sedan flyttar hästen i det diagonalt inåt? Kan man då göra en öppna på diagonal? Helsnurrigt det här tycker jag :)

    SvaraRadera
  5. hihi! Ja det kan verka lite snurrigt... jag kan skriva i ett inlägg och förklara närmare! Kommer lite senare under dagen!

    SvaraRadera

Bloggintresserade