torsdag 13 oktober 2011

Ännu mer om lösgjordhet..

Kan jag tjata ännu mer om lösgjordhet? Ja!!! Så här kommer ännu mer:-) Den största anledningen att folk inte lösgör sina hästar är att de inte förstår hur eller har ordning på begreppen. Lösgjordhet förväxlas med att hästen inte bär sig och är lång går på bogarna och är såsig...

Jag kommer ihåg för ett par år sedan när jag själv inte kunde reda ut det heller, som tur är har jag ridit för så duktiga tränare som har kunnat lära mig det här så att jag kan komunicera ut det vidare. Jag har en valack som ställer höga krav på min tajming och kvickhet, blir lätt spänd och bär sig då inte. Jag mins hur jag inte fick ihop det att han skulle slappna av men samtidigt som jag trodde "vara samlad" och lyda. Verkligheten var snarare att jag bara skulle arbetat med lösgjordheten och takten och samtidigt vara tydlig med mina hjälper. Förmår jag att lägga honom i rätt takt, så bär han sig i balans. Kan jag sen rida honom lösgjord i bogarna finns det sen plats för bakbenen att komma under. Då finns det möjlighet att rakrikta ( rätta in bogarna på bakdelen) för att sedan kunna få ännu mer bärighet schwung och sen samla!

Slutsats är att det går inte att lösgöra en häst som inte går i balans! Den kommer hela tiden spänna sig för att försöka hitta sin egen balans, har den dessutom en obalanserad ryttare på ryggen så är det helt omöjligt. Det är alltså INTE hästen som är hopplös. Men vissa är hästar kräver mer skicklighet än andra. Hursom helst är det en KONST att kunna lösgöra en häst. Något som ställer krav på ryttarens känsla, teknik och teoretiska kunskaper.

Att rida en lösgjord genomsläpplig häst är det bästa som finns. Vilken känsla det är! Det är så värt att kämpa för! Varför lägger inte folk värde i det??? Varför är det bara krumilurer och vad folk tävlat för klasser som räknas? Kan man lösgöra sin häst (dvs första fasen på utb skalan löst: takt-lösgjordhet-stöd) Så har man kommit längre än man tror och möjligheterna att komma vidare i utvecklingen betydligt större! Ett av de största felen många tränare lär ut är när de säger till eleven att "sitta rakt" och "hålla händerna still". Denna schablon position innebär i 9 av 10 fall att ryttaren sitter med en som med en eldgaffel i ryggen med spända stumma händer. Får vi komunikation och lösgjorda bogar av den ridningen? nope. Att sitta i lodrätt sits avspänt med bålstabilitet och balans tycker jag är bättre. Att kunna visa vägen med en följsam arm och sviktande "levande" handled upskattar och förstår hästen mycket mer! :-)

8 kommentarer:

  1. jag kan inte formatera texten längre... allt kommer utan mellanslag...

    SvaraRadera
  2. Gött...tjata på....lösgjordhet är ju GRUNDEN för att kunna rida/träna vidare.. =)

    SvaraRadera
  3. Åh, vad jag uppskattar dina inlägg! Jag som rider på ridskola får inte alltid den information som du tar upp här, inte på dom vanliga lektionerna i alla fall, lite mer ingående blir det på dom privata förstås. Men jag tänker ofta på det du skriver och förstår då mer hur jag ska göra:-)!

    SvaraRadera
  4. Fan vad du är bra, rent ut sagt! Mer sånt här till folket! Lösgjordheten är ju som du säger nummer 2 i Utbildningskalan och likt förbannat sitter folk och krumelurar på spända hästar. Eller som du säger, stela som pinnar i tron om att de ska nå den perfekta sitsen. Åh, vad ridsporten behöver fler tränare som du!

    SvaraRadera
  5. Håller helt med, det finns inget bättre än att rida på en helt lösgjord häst. Jättebra inlägg!

    SvaraRadera
  6. Tack Maria, Ulla & Åsa, tusen tack!
    Uppenbarligen är det fler än jag som tycker detta är viktigt! Då finns det hopp för svensk ridsport! :-)
    Maria, jag kommer fortsätta mitt tjöt ;-) Ulla, ja på ridskolan blir det kanske lite mer övergripande. Jag kan råda dig att köpa ridhandboken ett och två och även Kyras bok också. Det är roligare att rida när man förstår sammanhangen mer och mer! Det bästa med ridskolorna är möjligheten att få rida många olika typer av hästar. Det är toppen.
    Åsa, tack va roligt att du tycker det! Ja det finns tyvärr för många som inte fått ihop det riktigt och då blir hästarna lidande. Ridning för mig handlar om att söka svaren hos hästen! Jag hoppas ni vill hjälpa till att ändra attetyder man träffar på runt ikring. Det värsta jag vet är när folk talar illa om sin häst eller skyller på hästen. Då ryker det ur mina öron!
    :-) MVH Karolina

    SvaraRadera
  7. Haha....jag blir GALEN numera då jag verkligen tagit till mig förståelsen av tajming, känslan, ödmjukheten och viljan av att vara ETT med hästen, att se den som sin partner att jobba MED och inte EMOT den....ha så fina och kvicka hjälper som möjligt..man vill ju bara "dansa" ihop med hästen inne på banan.. =) Som sagt 1000 ggr tidigare så känner hästen ett litet knott på sig...så nog känner den dig på ryggen allt... ;) / Maria S

    SvaraRadera
  8. Det är ju det som är tjusningen! Att ständigt utveckla kommunikationen med hästen och bli skickligare och skickligare som ryttare. Att inse att det är en konst! Respektera konsten och studera de som är bättre än en själv. Fortsätta att utveckla sig själv hela tiden!

    SvaraRadera

Bloggintresserade