lördag 4 juni 2011

Svar till anonym- lång och låg eller bärig?

Anonym. Ibland kan det vara jobbigt att få råd man inte bett om... Det finns en poäng i att rida hästen lång och låg för att få hästen att kunna arbeta med ryggen. Personligen skulle jag vilja ta bort "lång" Istället säga low deep round. En lång häst som inte går i balans är inget att eftersträva! Jag har själv friesrar i träning och rider en ibland, så jag känner till problematiken och förstår precis vad du menar. De är byggda på ett annat sätt, mycket högresta.

Jag tycker att ditt resonemang låter vettigt. Först ska hästen hitta sin balans med sin ryttare sen försöker ryttaren få hästen att söka stöd på bettet för att sedan kunna bestämma formen på hästen. Det är inte alls säkert att du ska rida runt den jätte djup hela tiden. MEN du ska ha en strävan att kunna bestämma formen på hästen så att du kan "söka" comfortläget och bästa möjliga bärighet.

Jag vill återigen referera till utbildningsskalan. (låg form finns inte där) Utan punkten STÖD som nr 2. nledningen att det är nr 2 är att först kommer TAKT.
Takten är A och O dvs ryttaren skall då lägga hästen i en takt där hästen kan bära sig själv och sin ryttare i balans. Jag skulle vilja formulera första punkten TAKT/BALANS.

1.takt/balans
2.stöd/ förtroende för ryttarens hand.
3.lösgjordhet (ryggverksamhet mm.)
4.rakrikning
5.schwung
6.samling

Du har alltså rätt i ditt resonemang. Däremot skall ditt mål vara att du så snabbt som möjligt kan få din häst att i balans söka stöd så att du kan bestämma att hon skall söka sig framåt nedåt. Men då skall takten vara den du bestämt osv, den ända skillnaden är att hästen sträcker ut musklerna i ryggen och gympar dem. Förmodligen har din häst korta muskler där och det kan behövas ett långsiktigt tänk för att den skall bli starkare och möblera om sin kropp. Men hästen skall hela tiden kunna bära sig!!! INTE lång och tappa balansen!!

Om du vill få mer ryggverksamhet finns det en hel del övningar du kan arbete med systematiskt. Kom ihåg att hela tiden lyssna på din häst och känna den! Exempelvis är det super att galoppera och hitta ett fint flyt som uppvärmning, hitta bärigheten där det blir lätt för både dig och hästen. Få igång den så att den galopperar på och får igång hela kroppen. Testa viken takt den hittar bäst balans i, kanske behöver du en snabbare takt eller kanske en lugnare? Den frisern jag ridit har jag fått försöka nästan "raca" med för att den ska fram med öronen och hitta sin egen bjudning och sin egen kropp. Men det kan vara olika beroende på hästens problematik.

Efter galoppen skulle jag ta en paus med hästen låta den pusta. Sen ägna mig åt ex. Galopp -trav övergångar på böjt spår. Extremt bra övning för att få hästen rygg att komma upp! (tänk på att vara lätt i sätet i övergången så ryggen får komma upp! Skritt arbete kan man också med fördel ägna sig åt efter galopparbetet. Se till att du kan styra med vikten, flytta hästen i sidled, få den att följa ledande tygeltag osv. Läs mer om lösgörande rörelser för att få hästen att arbeta med hela sin kropp och bli genomsläpplig. Har man problem med bärigheten skulle jag lägga in mycket övergångar. Så att gas och broms samt nyanserna däremellan fungerar.

Som lösgörande att du rider, galopp-trav-skritt-trav -galopp osv. Sen kanske fokuserar på trav -skritt och räknar steg skritt steg. Exempelvis 4 steg. Försök inverka så fint som möjligt och få så mycket reaktion som möjligt!

Lycka till!!!

1 kommentar:

Bloggintresserade