måndag 6 juni 2011

Lär dig förstå hur språket styr dina känslor... :-)

Lite bra tankar som jag tagit från en sida med mental träning!

Hur skulle det låta om du satte dig i en taxi i Stockholm sa till chauffören att du inte ska till Stureplan, inte till Kungsgatan och inte heller till Slussen. Tror du att du kommer dit du ska då?

Det låter som ett skämt, men faktum är att så här gör de allra flesta när de vill vara extra fokuserade. Du kanske förstår bättre vad jag menar om du tänker på de här fraserna:

- Jag får inte bli nervös.
- Jag får inte missa detta slag.
- Jag får inte missa mål.
- Jag får inte misslyckas.

Dessutom brukar man hjälpas åt i grupp: "Kom igen, vi får inte tappa det här nu!"

Det här kallas negativ fokusering. När du säger en mening med "inte" hoppar din hjärna över "inte" och fokuserar på resten.

Prova själv:

- Tänk inte på färgen blå.
- Tänkt inte på en giraff.

Nu när du inte tänker på giraffen så vet du nu hur den inte ser ut. Eller?

För att din hjärnan ska förstå meningen "jag får inte misslyckas", måste du skapa en mental föreställning om hur det är att misslyckas för att du ska veta vad du "inte" ska göra (om du är förälder gör det nog lite ont i magen nu va...).

Det är faktiskt bättre om du säger till dig själv "jag får inte lyckas", men det finns så klart bättre alternativ.

Hur gör man då?

Så hur ska du nu sluta tänka på en giraff som står där och dricker vatten med sin långa böjda hals? Enkelt. Tänk på en tiger som kastar sig över en zebra i stället. Om du väljer att tänka på det du vill så är det omöjligt att samtidigt tänka på det du vill undvika att tänka på.

Tänk på vad du vill prestera och tala om det för din hjärna. Vill du åka taxi till Odenplan så är det ointressant att tala om vart du inte vill åka. Meningen: "Jag får inte misslyckas" måste förvandlas till "jag ska lyckas".

Se upp med språkets små fällor

Den lite försynte svensken brukar ofta säga ordet "försöka" istället för "jag ska". Antagligen för att inte låta märkvärdig. Men tänk dig att det ringer på din dörr. Du är upptagen så din vän går iväg och öppnar istället. När vännen kommer tillbaka får du höra att han/hon "försökte" att öppna dörren. Blev dörren öppnad då? Eller är ordet "försöka" ett bra exempel på hur andra ord än "inte" kan få oss att fokusera på något annat än det vi vill göra?

- Jag ska lyckas... Men tänk om jag misslyckas?
Visst, det händer att man misslyckas, men chansen är ju större om du fokuserar på att "inte misslyckas".

Om du inte tycker om att formulera dig så där rakt kan du prova det här magiska ordföljden istället: Jag ska göra det fysikt bästa jag kan och förbereda mig mentalt på allra bästa sätt, så att jag gör allt i min makt för att lyckas.

En konst att fokusera på rätt mål rätt - träna på den

John Wooden*, en av Amerikas bäste coacher i basket, övertygade sina spelare att undvika att fokusera på att vinna. Han sa att det var utanför spelarnas kontroll om de vann eller ej. Däremot skulle de göra allt i deras makt för att förbereda sig själva mentalt och fysiskt inför varje match.

5 kommentarer:

  1. Missade det sista med John Wooden, att de var helt oslagbara och vann över allt och alla!

    SvaraRadera
  2. Det där är en sak som jag är besviken över hur väldigt få tränare verkar vara nära att ens tänka på.
    För man hör allt för ofta tränare stå och säga "dra inte i tygeln", "luta dig inte tillbaka" osv.
    För mig är det inte en bra tränare. Den är inte pedagogisk alls och försöker inte lära ut och hjälpa.
    Varför tänker inte fler att man faktiskt måste hålla det positivt? Att ryttaren kanske inte vet vad den ska göra istället?

    Var och tittade på en privatlektion för b-tränare för någon vecka sedan där tränaren gång på gång stod och upprepade samma tre "inte göra" under 1 timmas tid. Jag tyckte det var sorgligt. När man sagt något tre gånger och det inte verkar fungera, varför byter man inte taktik? Ändrar ordvalet? Stannar upp ryttaren och går igenom mer noggrant och ser om den förstår och vet vad den ska göra istället? Eller ifrågasätter varför ryttaren gör det fel den gör ifrån början, kanske det härstammar ifrån något annat problem?

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny!
    Ja eller hur! Men när man är tränare så "letar man fel", och ser det eleven gör fel hela tiden... så det mest naturliga är att man säger "gör INTE så".
    För att man själv är så fokuserad på felen. Men det blir ju inte bra när eleven inte vet vad de ska göra istället... det blir "negativ" undervisning istället för positiv.

    EXAKT samma sak är det när vi rider, då är VI hästens lärare och ska "förklara" vad vi vill. Fokuserar vi på det som är fel och det som hästen INTE ska göra så rider vi inte särskilt bra! När vi däremot tänker omvänt posistivt och fokuserar på målet dit vi vill, så kommer man i allafall närmre och ibland enda fram!

    Detta tankesätt arbetar jag med själv hela tiden och det är otroligt effektivt! Testa idag!

    SvaraRadera
  4. bella hellerstedt11 juni 2011 kl. 06:06

    Hej! Tänkte rådfråga lite om kandar. Jag tänkte använda den här sommaren till att börja vänja både mig o hästen vid kandar. Har du några råd angående betten, kortare eller längre? Är samma strl som på vanliga bettet bra? Hur börjar jag vänja hästen? Bara skritta ut i det? Andra bra att veta tips? Jag har bra hjälp från både personal i stallet och min tränare men skulle vilja ha flers ögon på det :)

    SvaraRadera
  5. Hej Bella, det bästa är att vänja hästen vid ett "baby" landar med lite kortare skänklar så att det blir snällare.Se till att det finns plats på bägge sidor vid mungiporna. Dvs inte för smått! Var sen försiktig med stångtygeln och rid som vanligt med de vanliga tyglarna. Ett tips är att bara rida ut med kandaret i början!

    SvaraRadera

Bloggintresserade