fredag 18 juni 2010

Surfa på vågen- att vara mitt i

Ett uttryck jag stulit från Karin. Tycker det är så himla bra. Dels för att den beskriver hur man är i rörelsen (vågen) utan att vara framför eller bakom. Utan att "sitta mot" eller forcera. Att vara i jämnvikt, balans och släppa fram rörelsen. Detta gäller ju även exempelvis i hoppning. att vara i jämnvikt innan över och efter hindret. Eller i Galoppombytet- när hästen "tar dig med" in i den nya galoppen. Är du före finns det risk för att bytet blir efter bak, är du efter hämmar du ryggen i svävmomentet.

Att surfa på vågen får också mina tankar till att vara fokuserad och i ett "flow". Jag kan ju tillägga att jag aldrig testat detta men vi kan nog alla föreställa oss känslan. Att vara helt fokuserad avspänd men ändå med energi och rätt muskelavvägning. Vi tänker inte på vad vi gör, kroppen bara lyder tanken.

Kan vi rida så här? Jajamen. Men för att vara i jämnvikt med vågen, i balans på brädan måste vi ha just det. Balans. Ett återkommande begrepp, men otroligt viktigt. Det är mycket snack om bakbenen på hästen, inte lika mycket snack om just varför.
Jag kan svara här och nu. Balans. Rätt avvägning i hästens kropp när balans. Jag är dock ganska säker på att vi måste börja i en annan ände. Jo-VÅR balans. Den kan ALLTID bli bättre. Om jag får ge ett enda råd till alla ryttare som läser här så skulle det vara, träna dig själv på lina så ofta du kan och nöj dig inte. STAY HUNGRY för perfekt balans och följsamhet. Det kommer betala sig. Det handlar inte om att sitta rak i ryggen så att det ska se snyggt ut. Målet är ett annat, eller?
Målet är väl ändå total harmoni och samspel med hästen?

Så- spänn av och surfa på vågen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade