onsdag 20 januari 2010

Övningar takten 3

Dett är en superbra övning som mest handlar om att räkna steg och att göra fina övergångar så det är ju igentigen lösgörande och samtidigt en taktövning.
Mycket okomplicerat. Befinn dig på en volt exempelvis 15-20m hästen ska vara ställd ch böjd som brukligt på en volt dvs formad från innerskänkel till yttertygel, innertygel kan ge efter utan att hästen räta ut sig och ytterbak spårar under hästen (mellan hästens framben). Från detta utgångsläge gör vi övergångar till skritt, sen RÄKNAR vi stegen. Målet är att göra detta med så fina hjälper att det till slut blir tankeöverföring.
märk väl att d bryter av på YTTERtygel. Innertygel vill helst ge efter i samband med förhållningen. Ju snabbare DU är på att ge efter (på tygel, skänkel osch i KROPPEN) ju snabbare kommer hästen förstå vad du menar.
Märk väl att du alltid måste få igenom vad du bett om och hjälgivningen måste vara tydlig. Ju tydligare språk ju bättre, Det är alltså viktigt att ha klart framför sig vad man vill och få igenom det. Till slut kan man viska och smyga på sin häst. Sen gäller det att räkna och tajma. börja med tre steg: ett, två förbered tre - trav. trava tills traven är bra och i balans (helst inte för länge) och upprepa. När tre steg är okomplicerat gå ner till två steg- sen ett - sen inget. SÅ har vi gjort en RIKTIG halvhalt.
Märk väl hur innertygelns frånvaro tillåter hästen att trampa inunder med det yttre bakbenet ;-) Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Tackar Karolina, nu har jag att läsa ett bra tag! :-)
    /Anna Karin

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag tycker att du har en toppenblogg!
    Jag brukar gå in och läsa innan jag ska ut till hästarna för att få inspiration(och i detta väder, även motivation).

    Jag har förmånen att äga tre vackra töser som ger mig precis den bredd på ridutbildningen som man kan önska sig: Selene snart 21 år tävlat tvåstjärnig ft, hoppat 1,40 samt gått MSV dressyr = läromästaren
    Novelette 7 år men varit skadad och kan mera räknas som 4-5 i ridningen = unghästutbildningen
    Castilleja 6mån = mark- och hanteringsutbildningen.

    Det jag saknar är en gedigen utbildning från grunden. När jag var barn så förbjöd mina föräldrar mig att rida så jag smög varje lördag iväg till ridskolan och ledde lektioner så att jag efter 10ggr fick rida en lektion. Jag slukade alla böcker som fanns på biblioteket om ämnet häst. Till slut lyckades jag tjata till mig regelbundna ridlektioner, men då var jag redan 16-17. När jag sen flyttade hemifrån vid 20års ålder skaffade jag mig foderhäst och 2003 föddes Novelette som jag köpte.
    Det var ju definitivt inte rätta vägen att gå...att köpa sig ett föl när jag fortfarande var så grön...men med det sagt så vill jag absolut inte ha det ogjort! "Ettan" har lärt mig enormt mycket genom åren och utan henne hade jag aldrig fått uppleva kärleken mellan hästen och ryttaren.

    Nåja...jag kanske ska komma till min fråga...:)

    Mitt problem är ju alltså att jag inte fått uppleva ridutbildningen så som den bör läras ut...likt en trappa där du hela tiden håller dig til samma trappa(en röd tråd, ett system) men klättrar steg för steg och utvecklas. Jag känner mig sliten i miljoner delar...jag tittar på än den ena än den andra träningsfilosofin och tycker att alla låter ju bra när någon hängiven talar om det så det slutar med att jag försöker klämma in alla olika ridsätt och förvirrar både mig och min stackars häst.

    Men det jag konstant återkommer till är detta: jag vill rida mina hästar med snälla händer som inte behöver röra sig hit o dit, jag vill inte uppleva det som att lyfta 100kg i djupa benböj(har gjort det=mkt jobbigt!) när jag rider, jag vill känna glädje hos hästen annars får det va.

    Kan du hjälpa mig att förstå hur jag ska kunna ha en röd tråd i min 1-utbildning av mig själv 2-utbildning av mina yngre töser?

    Jag äger Ridhandböckerna som finns översatt till svenska och håller på med nr 1 just nu.
    Jag rider numera regelbundet för Cissi Brage, om du vet vem det är. Började för henne för att jag behövde hjälp med sitsen och det kändes bra så i måndags bestämde vi att jag ska få en fast plats hos henne.
    Jag läser fortfarande allt jag kommer över :)
    Har ridit några gånger för Sara Silfverberg och trivts väldigt bra med det men tyvärr kommer hon inte upp hitåt så ofta.

    En annan fråga, hur kan man utbilda sig till beridare i Tyskland. Är det nån speciell skola?

    Mvh Julianna

    SvaraRadera
  3. Hej Juliana! Kul att du läser! Din inställning är kanon tycker jag. Det är det absolut viktigaste. Den röda tråden du söker är utbildningsskalan. Enligt mig finns det inte flera vägar till Rom utan endast en. Målet är total harmoni mellan häst och ryttare. Jag tycker du ska lägga massa fokus på balansen. Sitt på lina så ofta du kan. Först när man har riktigt bra balans kan man erbjuda hästen en tryggt stöd. Jag kommer skriva inlägg mer utförligt hur du kan tänka. I Tyskland har de gedigna beridar utbildningar för yrkesryttare. Själv har jag inte någon beridarexamen utan endast varit där och sett de stora skillnaderna hur de lär ut i Sverige.

    SvaraRadera

Bloggintresserade