söndag 25 september 2011

Läsarfråga! Överbyggd pigg häst:-)

Hej!

Först och främst tusen tack för en otroligt bra, välskriven och intressant blogg! Jag har tidigare skrivit en fråga till dig och jag är givetvis OERHÖRT tacksam för ditt engagemang och den kunskap du delar med dig!
-Tack!

Jag har full förståelse för om du inte orkar, vill, har tid eller vad som helst - ta dig an denna fråga.
-Jo jag vill ha frågor!!

Det är nämligen så att jag äger en sjuårig valack som är underbar på alla sätt och vis. Det är en väldigt arbetssam gosse som alltid gör sitt bästa. Men som alla hästar har han också sina svagheter, hans svaghet är att han gärna rusar iväg (ligger på lite för mycket i handen) och på detta sätt släpper bakbenen och undviker att lägga vikt bak.

-Ja, hans exteriör gör att han har svårare att bära sin egen kropp och en ryttare i balans! Men det är mycket vanligt bland svenska hästar med lite kortare framben och i det flesta fall kan det gå riktigt bra ändå. Men man får vara noga i ridningen att försöka visa hästen hur den ska bära sig. En häst som inte är i balans kommer antingen ligga på (som du beskriver) eller också bromsa, knäppa av eller kombinationer av detta. Mitt allra bästa tips är att du skall ägna dig åt att hitta balansen. Du måste börja med dig själv för att sedan kunna visa hästen rätt balans.
Du skall helt enkelt gå igenom utbildningsskalan innan du tänker på att samla honom.
Först har vi takten. Här ska du lägga energi. Detta är din största utmaning. Det går ut på att du ska bestämma vilken takt och tempo han ska hålla. Skilj på begreppen. Har du en "symaskin" måste du med din takt rida långsammare så att han väntar på dig. När han väntar driver du honom framåt. Erbjud ett fölsjsamt stöd i munnen. Bry dig inte så mycket var huvudet är. Undvik att vara flackig eller stora eftergifter. Ha istället en följsam lugn och trygg hand. När han väntar på dig ger du efter genom att slappna av. Känn hur all spänning rinner av dig. Andas ut.

Sen driver du lugnt honom framåt medan du fortsätter att bestämma en lugn takt. Rid gärna lite innanför spåret för att kontrollera att du får en jämn kontakt på båda tyglar och att du kan rida honom rak. Lyssnar han inte utan fortsätter rusa, så bryter du av och ger efter så snart han bryter av. Visa honom att han ska söka eftergiften (din avspänning).



Han är överbyggd och har naturligtvis svårt för att komma in under sig bak. Så länge han får "sprätta" på med sina framben går det bra, men när jag ska begära lite samling tar bensinen slut och han blir plötsligt "okänslig" (det är givetvis jobbigt för honom).

Som du beskriver honom är han inte färdig för samling ännu. Du måste först kunna få honom att följa dig och din kropp (takten och tempot du bestämt), sen ska han lösgöras, rakriktas och SEN kan man samla. Så när han förstått hur han ska reda ur sin kropp, så kommer du i ett senare skede kunna samla honom.
Försök att rida mer utifrån din kropp och mindre med "handbromsen". Tänk balans i allt du gör och hur du ska göra det enkelt för honom istället för svårt, är du med? Dvs rusar han, försök få honom att förstå att din väg är mest bekväm, rid stora linjer istället för skarpa svängar. Hitta lugn, balans och en fin ridning med avspänning.


Jag försöker att i korta sekvenser få honom att sätta sig; men har i ärlighetens namn svårt att veta exakt hur jag ska göra. Vilken enormt stor fråga; men kanske har du något matnyttigt tips att ge mig hur man på bästa sätt arbetar vidare med en sådan häst?

Det är en stor missuppfattning som råder att man ska arbeta så mycket med samling utan att löst de första bitarna i utbildningsskalan... Då blir det pankaka... Jag förstår att du tycker det är svårt att veta hur du ska göra och det är säkert någon tränare som gett dig rådet att han ska "sätta sig". Tänk istället att han ska röra sig i balans med ren takt i alla gångarterna. Du är hans lärare och ska på ett så pedagogiskt vis som möjligt förklara för honom vad som är "rätt" genom att varje gång han förstår dig bekräfta honom med en eftergift genom hela kroppen.

Övergångar är A och O när du förklarar att han ska vänta på dig. Börja med skritt trav. Få de så fina som möjligt. Rid på stora linjer. Se över din sits. Sitter du i avspänd balans? Hur är din handställning? Är armarna avspända och handleden flexibel med stängda händer?

En bra övning är också att trava runt fyrkanten med bägge tyglar i ytterhanden. Känn att du står med ett jämnt tryck i bägge stigbyglar och res dig rakt upp. Bestäm takten med din lättridning. :-)

Då slutar man störa hästens mun och rider istället med kroppen!

Stort lycka till! Fråga gärna mer om jag ska utveckla något, och berätta gärna hur det gick!!!
PS, kolla utrustningen också så inte sadeln trycker på bogarna, slår i ryggen eller liknande, det ser jag allt för ofta!

5 kommentarer:

  1. Ett litet tillägg till mina svar på din fråga, är att jag inte sett dig och därför måste sätta mig in i alla tänkbara scenorio. Jag vet heller inget om din nivå som ryttare eller liknade utan kan bara se tänkbara problematiker utifrån det du skriver! Ett tillägg kan vara att varje halvhalt är ett kort moment av samling, när hästen bär sig i balans är den ju mer samlad eftersom den då sätter under sina bakben mer, sen får man öka graden succesivt. Protesterar hästen eller "dör" behöver man hitta flytet ige och backa bandet. Att ta ett steg tillbaks för att sen ta två fram. :-)

    SvaraRadera
  2. TUSEN tusen tusen tack snälla du för dina kloka och pedagogiska ord! Jag skrev precis ett långt svar men allt försvann när jag skulle skicka iväg kommentaren :-/ Hur som helst så är jag innerligt tacksam för ditt otroliga engagemang och förstår precis hur du menar!

    Jag får helt enkelt ta det lite lugnt med samlingen trots att jag tycker att jag arbetat med utbildningsskalan i "hundra år" (det är jag som ridit in och utbildat hästen, han och jag har tävlat LA på 73 % och MSVC på 67 % men nu när vi kommit upp i MSVB stöter vi helt klart på patrull...). Får kanske "vänta" lite på honom då det är en låååång häst som nog behöver tiden för att växa i sin låååånga rygg :o)

    Tack än en gång!

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅ va roligt! Och tack det är roligt med frågor. Bra % du ridit på! Men som sagt utbildningsskalan håller man på med varje pass från unghäst till GrandPrix!
    Ibland när man stöter på motstånd så kan det också vara att man varit för ambitiös och då får man kanske ta det lite lugnare ett tag. Men du får fortsätta att bygga styrka i din häst. Själv har jag en som har raka bakben och heller inte är "byggd" för samling. En enträgen resa men det går att kompensera ganska mycket med muskelatur! Nu har han mer gång en någonsin, dock får jag acceptera att jag aldrig kommer kunna göra några imponerande travökningar med honom. Men man kan ju inte få allt!

    Gå tillbaka till grunden och försök utföra alla "detaljer" rätt. tex "enkla övergångar" ska bara flyta och gångarterna ska gå in i varandra. Gå från övergångarna till halvhalterna och sen driv fram igen. Se till att han är helt loss i bogarna, använd ledande tygeltag och se till att du är helt lösgjord och i balans själv. "leda-leka-lätta". När han är loss i bogarna finns det plats för bakbenen att träda inunder. En ny superbra övning jag precis lärt mig är "ormen". Rid mini serpentiner (endast 50 cm) djup längs långsidan i alla gångarter. gör minst 10 bågar per långsida.

    När du arbetar sen med samlande övningar; Lek gärna med honom så det inte blir för mycket motstånd om ni får bakslag för att han inte orkar. Busa lite och försök ibland sänka kravbilden. Gå hela tiden tillbaka till grundproblematiken. Kom ihåg att hetsig häst som är lösgjord blir lugn och en "slö" häst som är lösgjord får energi!
    Lycka till och fortsätt kämpa på!

    SvaraRadera
  4. TACK åter igen Karolina! Du är verkligen otroligt duktig och du borde skriva en bok :o) Jag håller helt med dig i allt du säger! Det är OERHÖRT viktigt att även den på ryggen inte fastnar och blir stel. Ser allt för många av mina elever som blir hängande kvar i sina tygeltag och som gärna bussar på bakbenen innan hästen är loss i bogarna. Miniserpentinerna var ett hett tips! Ska jag verkligen testa! Själv brukar jag rida min häst i en övning som jag kallar fylleridning, jag rider två steg bakdelsvändning åt ena hållet och rakt fram ett par steg för att sedan rida två steg bakdelsvändning åt andra hållet och två steg framåt. Hästen ser minst sagt berusad ut men jösses vilken bra övning! Man får koll på alla hästens delar, förutom att den är extremt lösgörande så blir hästen uppmärksam och lydig på ryttarens hjälper! Lycka till med dina fina hästar! Och TACK TACK än en gång :o)

    SvaraRadera
  5. Hej Aramis! Tusen tack för dina fina ord! Verkligen roligt att höra!
    Testa "ormen" med miniserpentiner den är super. Och din övning går ju ut på ungefär samma, att leda bogarna runt bakbenen och rida med diagonala hjälper! Det är också en kanonövning!
    Det bästa är om man kan samla på sig bra övningar. Fylleridningen är bra för ryttarens tajming och kvickhet. Du får snabba bakben och hästen får hela tiden tänka framåt även i vändningen. Sen kan man ju förfina och vända mer och mer för vikt och rida med mini hjälper. Men det är viktigt att våga leda med armarna för att verkligen lossa hästens bogar, men då samtidigt att yttertygel ska tillåta det innertygel begär. Som ett gummiband utan att låsa! Att hela tiden anpassa hjälpgivningen efter hur mycket som behövs för att hästen ska bli helt genomsläpplig!

    Den övningen kan man variera också, tillexempel rida "kantig" volt och hela tiden vända ledande inner-ytter skänkel. ledande ytter- inner skänkel! Både lösgörande och rakriktande. Vänder man skarpare blir den samlande! Men hela tänket är fortfaranade att flytta och lösgöra bogar!

    SvaraRadera

Bloggintresserade