torsdag 29 september 2011

Barbacka lek och tankar om gas & broms

Idag red jag barbackapass på Wille. Underbart! Det bästa är att jag alltid är nöjd efteråt, det har ju med att jag sänker kraven och ridningen blir prestigelös. Att man inte rider på "riktigt".
Wille tycker det är skönt att slippa sadeln och jag tycker man får en härlig känsla att känna vad som händer i kroppen. Det ömsesidiga förtroendet blir man ytterst medveten om. Det är najs!

Jag var i Stockholm ett par dagar med jobbet, sen när jag kom hem vart det kel som bara den, jag inbillar mig att jag var saknad. Han är en riktig gris min häst. kel kel kel. Hade han kunnat sitta i knät hade han gärna gjort det.

Nåväl, dagens träning var fokus på lösgjordhet men även lite kvickhet och förfining av hjälperna. Jag försökte arbeta målmedvetet med vikten för att kunna vara så fin som möjligt i hjälperna.

Övergångar trav -skrittsteg -trav. ( med -poff iväg effekt av en lätt skänkel och övergång med ett förhållande tajmat säte) skänkelvikning på volt 3 steg rak tre steg osv. Skänkelvikning med 10 m volter åt "fel" håll på diagonalen. Sen gick jag vidare och "lekte" med skolor (tempoväxlingar och variationer), enkla byten.
Sen of course min favvo övning på Wille med sex steg fram sex tillbaka.

Fick mig att fundera mer över gasen och bromsen. Hur ofta det krockar och hästarna inte förstår.
Kom och tänka på när man kör bil. Är det bra för bilen när man gasar och bromsar samtidigt?
-nej... det är det inte för hästen heller. Den blir oftast mest förvirrad. Vi har väl alla sett någon dra och sparka samtidigt. hua.
Det är därför vi ryttare ständigt måste öva upp vår teknik, snabbhet och känsla. Så vi inte ger hästarna en massa dubbla signaler! Handen ska ju "förvalta drivningen". Förstår man vad jag menar då? Jag menar man kan ju inte gapa SPRING! och samtidigt gapa STANNA! Man ju inte heller tjata; spring, typ , elle aa spring, elle typ stanna elle aa typ. Är ni med? hehe...

Ett målmedvetet beslut från magen och bilder på näthinnan så blir man tydlig i sitt språk (det gäller förövrigt allt ledarskap!

3 kommentarer:

  1. Hej Karolina! Tänkte höra om du tävlar och isf vilken klass du tävlar i? Undrar även om det vanligt att en treåring går i samladtrav och kortgalopp och blev inriden i våras? Kram Emilia

    SvaraRadera
  2. Emilia, det där kan jag svara på.
    I alla fall det med treåringen. En treåring skall inte gå i samlad trav och kort galopp. Helt enkelt för att de inte är redo för den belastningen. I andra länder tex. Tyskland har de hästar med otroligt mycket gång osv. men man pushar dem inte till för svåra rörelser eftersom att de skall byggas upp försiktigt och hålla länge.
    Samling är sista punkten i utbildningsskalan och det finns ju en anledning till det =)

    SvaraRadera
  3. Hej Emilia! Tyvärr är det inte så mycket tävling för min del i nuläget, helt enkelt för att jag inte hinner. Då jag har ett arbete som säljare som gör att jag reser mycket och då inte får den kontinuitet som krävs för att hålla hästarna i tävlingskondis. Jag har startat Wille i MSVB och har tänk att ta honom till St:georg.Men det har lite med mitt arbete att göra hur snabbt det kommer gå. Just nu lägger jag hellre den tid jag har på träning och att träna mina elever.

    Angående din fråga där om samling så har ju Maria svarat bra, samling kommer senare. Hästar föds ju inte med ryttare på ryggen så i första hand ska de lära sig att hitta en balans med ryttare på ryggen. Mycket tid skall läggas på grundridning. Ju mer noga man är med grunden desto "snabbare" går det senare i utbildningen. Däremot kan man öva att reglera tempot på hästen, och kräva så mycket som hästen klarar av. Det viktigaste är att man hela tiden håller balansen och ett flyt. Samt att unghästen hela tiden förstår vad du är ute efter. Slösa med beröm!
    Tänk på att absolut inte sitta ner på en treåring och stå gärna i fältsits i galoppen. Detta för att inte störa hästens rygg. Den skall ju bygga upp sina ryggmuskler. Detta är av stor vikt för framtiden då det skall å att samla hästen senare. Utan rätt ryggverksamhet kan man inte få korrekt samling!

    När man börja att samla hästen beror helt på hur den utvecklas. Men normalt inte innan fem år. Min erfarenhet är att det viktigaste i början är att man motiverar unghästen och hellre "leker" fram arbetet.(det är ju roligare att vara med en glad kompis och göra roliga saker) Går man för fort fram med en unghäst får man ofta bakslag i form av skador, och hästen kan lätt tappa motivationen om man pushar den för mycket så den blir förvirrad, får träningsvärk osv. Därför är det bättre att skynda långsamt och istället ha roligt!

    Att reglera tempo och kunna ändra takt och tempo är inte detsamma som samling då hästen skall vinkla sina bakben och hamna i "uppförsbacke". Det kräver mycket styrka från hästen som man sakta bygger upp succesivt. Annars skulle det vara ungefär som att gå till gymmet och försöka ta 100 kg bänkpress när man precis klarar att bära stången... Eller som att börja med universitetsmatte när man ska lära sig plus och minus.

    Ett råd är att du fokuserar på den grundläggande fasen i utbildningsskalan takt-lösgjordhet-stöd för att sedan smyga in rakriktning. Ta kontinuerlig hjälp från en duktig tränare, och/eller någon annan med mycket unghästvana.

    Lycka till!

    SvaraRadera

Bloggintresserade