torsdag 9 september 2010

jobba på relationen

Vad är det egentligen som är så berikande med livet? Jag tror jag kommit på det. Relationer. Dynamiken mellan olika människor, mötena och relationen med djuren. I relationer som fungerar och är bra visar man att man bryr sig om varandra och bekräftar varandra. En fungerande relation är inte envägs eller egoistisk.

Det är därför människor som bara pratar om sig själva ofta blir utan vänner, de som är negativa och bittra och spelar offer och använder sina vänner enbart för att få bekräftelse för egot och den dåliga självkänslan. Djur och människor far illa av sådana människor och vi har alla några i vår omgivning.

En relation handlar om dynamik och ett utbyte, bryr jag mig om en annan människa eller ett annat djur är jag inte egoistisk i den relationen, jag förstår att jag ibland måste offra lite för att verkligen visa att jag faktiskt bryr mig om, att jag vill ge av migsjälv. Det krävs så lite för att ge bekräftelse och det ger så mycket till djuret/personen.

Djuren är inte så smarta som vi människor men de är väldigt emotionella, de känner om du bryr dig om dem. De märker när du bekräftar dem. De läser av din sinnesstämning. Jag började fundera över detta när jag satt i bilen på väg till Malmö härom dagen och lyssnade på P3. En hundpsykolog svarade på frågor och förklarade hur allt handlade om relationen man hade till sin hund. Han sa- lek och aktivera dig med din hund. Gör dig betydelsefull och värd att lyssna på.

Det finns inga genvägar eller quick fix. Arbeta med relationen, visa att du bryr dig du kommer få så mycket mer tillbaka. Jag är övertygad om att detsamma gäller hästarna och även dynamiken oss människor emellan. Vad vore livet utan relationer? "The more you give the more you get".

3 kommentarer:

Bloggintresserade