En sak som många glömmer när det handlar om att sätta mål är att definiera för sig själv varför man ska pressa sig att nå fram till målen. Det måste ju finnas en mening med att avsluta det roliga telefonsamtalet med en kompis och börja jobba istället.
All samlad visdom kring att sätta mål handlar om att sätta mål är att målet ska vara:
• Nedskrivet
• Utmanande
• Trovärdigt
• Specifikt
• Mätbart
• Ha en deadline
Allt det är säkert sant. Men alla samlad praktisk erfarenhet säger också att man glömmer sina mål kort efter att man satt dem (fråga vem som helst i mars vad de hade för nyårslöfte så får du se). Så det du ska få se nu är löjligt lätt men otroligt effektivt.
Istället för att slösa tid med långa planeringsmöten och babbel – tryck upp företagets eller dina egna mål på en liten lapp och dela ut till personalen. Alla som kan visa upp den när du frågar efter den får en present. Vissa dagar är det en kola – andra dagar är det en mp3-spelare. En dag om året är det en PlasmaTV. Varför inte? Att ha företagets mål, tydligt för alla är ju vad företaget handlar om. Mitt eget mål för varje år ligger och skaver i fickan och varje gång jag får se det så vet jag att mitt jobb under året är att:
• Aktivt jaga efter duktiga människor som kan hjälpa förlagets kunder framåt och hitta minst 10 sådana personer före den 31/12.
Det var yrkesmålet. När det kommer till det mer privata så är det ännu viktigare att sätta mål eftersom du lägger ner så mycket tid på jobbet och ibland måste du bli påmind om varför du gör det. Här gäller det att ha ett stort fläskigt mål som du kan skriva ner och sätta på anslagstavlan, på toaletten, i en mindre version i plånboken, i bilen och under kudden.
Tänk så här när du ska sätta personliga mål:
1. Vad vill du ha?
Här formulerar du exakt vad du vill ha (förväxla inte det med vad du inte vill ha) som du kan uppnå själv (inte som du vill att någon annan ska fixa åt dig). Försök att vara så specifik som möjligt. ”Jag vill ha mer pengar” är inte specifikt. ”Jag vill tjäna 10 000 mer i månaden” är specifikt.
2. Vad skulle det betyda om du fick det du vill ha?
Det här svarar på frågan vad dina ansträngningar faktiskt ger dig när du sätter mål.
3. Hur vet du när du fått det?
Beskriv vad du ser, hör och kommer att känna när du får det.
4. Hur kommer jag och alla andra veta när du fått det?
Beskriv vad andra kommer att se, hör och känna när du fått det.
5. När vill du ha det?
Beskriv när du ska ha det. Att sätta mål handlar om att sätta en tid.
6. Vad är det som hindrar dig från att redan ha det?
Det här hjälper dig att se vilka hinder som finns, och när du vet det så ser du lättare vad det är som behöver göras för att komma över dem.
7. Hur kommer det du vill nå att påverka andra delar av ditt liv?
Det här är något som är lätt att glömma bort. Det finns antagligen både positiva och negativa konsekvenser att fundera över.
8. Vad har du redan idag som kommer att hjälpa dig att nå målet?
Se närmare på vilka resurser du har som blir dina verktyg att nå fram till målet.
9. Vad behöver du skaffa för att nå målet (kunskaper eller annat)?
Det är dags att bli specifik igen. En positiv attityd är alltid bra att ha, men det är bättre att säga att jag ska gå en kurs i att sälja per telefon så bra att jag gillar att göra det, istället för som nu, få tunghäfta i de situationerna där kunderna inte vill köpa.
10. Hur kommer du lättast till målet?
Vilket är det absolut första steget att nå målet? Vilket är det första du kan göra redan idag för att komma ett steg närmare? Finns det flera sätt att börja? Vilket blir antagligen det bästa? Vilket går snabbast och blir det en konflikt mellan snabbhet och kvalitet i så fall?
• Utmanande
• Trovärdigt
• Specifikt
• Mätbart
• Ha en deadline
Allt det är säkert sant. Men alla samlad praktisk erfarenhet säger också att man glömmer sina mål kort efter att man satt dem (fråga vem som helst i mars vad de hade för nyårslöfte så får du se). Så det du ska få se nu är löjligt lätt men otroligt effektivt.
Istället för att slösa tid med långa planeringsmöten och babbel – tryck upp företagets eller dina egna mål på en liten lapp och dela ut till personalen. Alla som kan visa upp den när du frågar efter den får en present. Vissa dagar är det en kola – andra dagar är det en mp3-spelare. En dag om året är det en PlasmaTV. Varför inte? Att ha företagets mål, tydligt för alla är ju vad företaget handlar om. Mitt eget mål för varje år ligger och skaver i fickan och varje gång jag får se det så vet jag att mitt jobb under året är att:
• Aktivt jaga efter duktiga människor som kan hjälpa förlagets kunder framåt och hitta minst 10 sådana personer före den 31/12.
Det var yrkesmålet. När det kommer till det mer privata så är det ännu viktigare att sätta mål eftersom du lägger ner så mycket tid på jobbet och ibland måste du bli påmind om varför du gör det. Här gäller det att ha ett stort fläskigt mål som du kan skriva ner och sätta på anslagstavlan, på toaletten, i en mindre version i plånboken, i bilen och under kudden.
Tänk så här när du ska sätta personliga mål:
1. Vad vill du ha?
Här formulerar du exakt vad du vill ha (förväxla inte det med vad du inte vill ha) som du kan uppnå själv (inte som du vill att någon annan ska fixa åt dig). Försök att vara så specifik som möjligt. ”Jag vill ha mer pengar” är inte specifikt. ”Jag vill tjäna 10 000 mer i månaden” är specifikt.
2. Vad skulle det betyda om du fick det du vill ha?
Det här svarar på frågan vad dina ansträngningar faktiskt ger dig när du sätter mål.
3. Hur vet du när du fått det?
Beskriv vad du ser, hör och kommer att känna när du får det.
4. Hur kommer jag och alla andra veta när du fått det?
Beskriv vad andra kommer att se, hör och känna när du fått det.
5. När vill du ha det?
Beskriv när du ska ha det. Att sätta mål handlar om att sätta en tid.
6. Vad är det som hindrar dig från att redan ha det?
Det här hjälper dig att se vilka hinder som finns, och när du vet det så ser du lättare vad det är som behöver göras för att komma över dem.
7. Hur kommer det du vill nå att påverka andra delar av ditt liv?
Det här är något som är lätt att glömma bort. Det finns antagligen både positiva och negativa konsekvenser att fundera över.
8. Vad har du redan idag som kommer att hjälpa dig att nå målet?
Se närmare på vilka resurser du har som blir dina verktyg att nå fram till målet.
9. Vad behöver du skaffa för att nå målet (kunskaper eller annat)?
Det är dags att bli specifik igen. En positiv attityd är alltid bra att ha, men det är bättre att säga att jag ska gå en kurs i att sälja per telefon så bra att jag gillar att göra det, istället för som nu, få tunghäfta i de situationerna där kunderna inte vill köpa.
10. Hur kommer du lättast till målet?
Vilket är det absolut första steget att nå målet? Vilket är det första du kan göra redan idag för att komma ett steg närmare? Finns det flera sätt att börja? Vilket blir antagligen det bästa? Vilket går snabbast och blir det en konflikt mellan snabbhet och kvalitet i så fall?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar