söndag 29 maj 2011

Lägg upp träningen med en plan!

Det här tror jag skrivit tidigare men känner att jag kan ta upp det igen för att det är så viktigt. Det finns vissa fakta man bör känna till när man håller på med ridsport. Anledningen att jag tjatar om detta är att jag vet att väldigt många inte förstått detta basala om att mna först måste syresätta en muskel för att den ska kunna arbeta.:-) Jag hoppas många läser detta och tycker det är det mest självklara i världen. Om inte kanske får en ny "regel" att förhålla sig till för varje pass!

Så här bör ett normalt ridpass se ut på en häst på Lätt A till Grand Prix.

-skritt 10 min
-lösgörande uppvärmning 15-20 min
-rakriktande/samlande arbete 10-30 min (med skrittpauser och lösgörande efter behov)
-nervarvning trav +skritt 10-15 min

(givetvis kan minuterna variera lite med undantag för de två första punkterna, eller punkt två kan ju förlängas vid behov.)


Så här bör ett normalt ridpass se ut på häst utbildad tom Lätt B (tiden varierar med ålder/ träningsupplägg osv)

-skritt 10 min (ev utan ryttare)
-lösgörande uppvärmning 15-20 min
(-lösgörande & rakriktande arbete 10-15 min.)
-skritt 10 min (ev utan ryttare)

Det jag vill förmedla här är att oavsett nivå så ska hästen alltid värmas upp och lösgöras först! Det tar Ca 20 min för hästen att få blodgenomströmning i alla muskler. Det kan med äldre hästar ta längre tid.

Det finns inget som får mig att må så illa som när ryttare tar sina hästar och det föörsta de gör är att sitta ner på deras kalla ryggar och samla hästarna utan att först värma upp och lösgöra. USH! För att kunna lägga upp ett ridpass och kunna bygga upp hästen långsiktigt och skonsamt måste man kunna skilja på vad som är lösgörande och vad som är samlande.Och man måste kunna lätta med rumpan från sadeln!

Sen kan man anpassa efter vilken typ av häst man har osv, men ta för vana att ALLTID rida lätt och gärna stå upp i galoppen i den lösgörande fasen. Gör det ENKELT!
Hoppa upp på din kompis(hästen) och var GLAD! Hästen kommer få en helt annan inställning till arbete!

Att "samla" en häst som inte är lösgjort är smärtsamt. Det är som att vi skulle gå till gymmet helt kalla och köra bänkpress på en orimlig vikt. Under lösgörande övningar här på bloggen kan ni läsa vad man kan pyssla med under uppvärmningen. Lägg sen till att gyminstruktören blir förbannad för att du är för svag- "Du ska ju kunna det här".


Följande övningar är samlande och övas efter det lösgörande arbetet:

-alla former av skolor (bogen in kan vara lösgörande)
-galopp-skritt övergångar (extremt samlande)
-enkla byten
-piruetter
-kraftiga tempoväxlingar
-passage
-piaff

6 kommentarer:

  1. Är enkla byten alltså mer samlande än vanliga galoppombyten?

    SvaraRadera
  2. Hej anonym! Mycket bra fråga. Det är precis så. Galoppombyten är i första hand lösgörande, då hästen behöver komma upp med sin rygg i bytena. Målet med det lösgörande arbetet är att få så mycket ryggverksamhet som möjligt, och rörlighet i kroppen (bogar, höfter osv).

    Enkla byten kräver enormt mycket samling, eller rättare sagt är det själva övergången från galopp till skritt där hästen skall galoppera in i skritten i uppförsbacke och verkligen vinkla sina leder i bakbenen.

    Alltför ofta ser man "fusk" i denna egentligen ganska svåra övergång. När hästen stannar på framdelen och släpper rygg och bakben. Då är det inte samlande utan skapar endast spänning.

    Så innan man övar denna övergång skall man lösgöra hästen och ägna sig åt trav-galopp övergångar. :-)

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra, blev lite rädd där att jag gjort fel! Jag brukar göra galoppombyten på en häst jag rider för han blir så mjuk och lösgjord av det :)/ Samma anonym

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym igen. Hästar som har bra galopp är det verkligen effektfullt och mycket lösgörande att "luffsa runt" i galopp under uppvärmningen, om hästen gärna byter så är det toppen att lägga in byten och rulla runt i galopp. Så det kan du lugnt fortsätta med!

    Det viktiga är att man bara känner av sin häst och vad som passar den! Som en huvudregel är att själva uppvärmningen ska vara kravlös och kul! Så får man mycket bättre resultat sen. Min erfarenhet är att jag tar två stora kliv framåt med min häst när jag leker fram träningen! Dessutom rider man runt med ett leende på läpparna och värmer upp sig själv samtidigt! :-)

    SvaraRadera
  5. Jag upplever att den hästen jag rider är väldigt spänd i nacken och att det oftast är där det tar längst tid för den att bli lösgjord och den lägger ofta huvudet på sne, har du några tips på övningar för det? Kanske spändheten kommer någon annanstans ifrån så jag måste jobba med lösgörande för en helt annan del av kroppen? / Samma anonym återigen :)

    SvaraRadera
  6. Hej, jag skrivertips i inlägg/ kategori frågor/svar!

    SvaraRadera

Bloggintresserade